TY - JOUR ID - TI - Permission in the Parsed Collocation A Study in Holy Quran Use الترخّص في القرينة الإعرابيّة دراسة في استعمال القرآن الكريم AU - ShakeebGhazyBasry Al-Hilfy شكيب غازي بصري الحلفي PY - 2015 VL - 1 IS - 21 SP - 381 EP - 414 JO - Journal of Arabic Language and Literature مجلة اللغة العربية وادابها SN - 20724756 AB - Did not leave the Koran energy linguistic or ability expressive of the character and the word only and blew it, to the extent that they are part of the miracle of the Quran; because the speaker is the sire of language and Aref out, came sensitive to their systems that are used and they are accustomed to, which is not graduated from being a music linguistic shake feelings self-talkie instinct and spirit; until there is the purpose of that speech there is a close relationship between the Koran and the music of language; derived from Choose words and the order of the letters and sentences according to their voices and exits, it has cared Quran harmony voice in the joints because of its impact and the impact on the hearing and the same receiver to him, it offers or delay or deletes the word line with breaks walleye to achieve beauty pronunciation as well as achieving the moral, as interrelated verses and his words coherent moral closely based on a pro rata basis Semantic who is between words and commas Quranic verses which are contained therein, and the verses themselves in Sura one as follow up on the basis of moral purely Notably, the predominance of letters silent on the vowels in the joints; because they are basing rhythmically and employ them in the interval one of the methods to influence the recipient to perform the meaning intended, came comma in Surat (Rahman) on three characters preceded by letters tide, namely: Noon - and it ended most of the breaks Sura - and Meem and this choice of Nun the mind of the recipient; They are accustomed to the Arabs in Rhymes poetry, and features for Arab voices in general

1.كان للعلامة الاعرابية الحظ الاوفر في اهتمام النحاة,ولكن هذا الاهتمام في جانب كبير منه اصبح اهتماما سلبيا بعد ان اصبحت العلامة الاعرابية هي الهدف,فتحول النحو من الاهتمام في دراسة المعنى ومراقبة تقلبات الجملة الى الاهتمام بالشكل لينته المطاف بالبحث النحوي ان تصبح العلامة الاعرابية هي النحو كله.2.ليست مخالفة القاعدة النحوية يعني خرقها,لان النصوص اللغوية التي يظن انها مخالفة للقاعدة في حقيقتها هي على وفق اعراف اللغة ولكن تطبيقها للقانون تطبيقا محترفا وعال,لان العلامة الاعرابية ليست هي كل شيء في النحو فهناك قرائن اخرى تؤدي الغرض نفسه,ولذلك فاذا شاهدنا مرفوعا قد نصب او منصوبا قد رفع,فليس معناه ان هناك خرقا لقانون اللغة بقدر ماهناك تطبيقا عاليا للقانون اللغوي من اجل البحث عن المعنى الدقيق والجميل الذي لا تؤديه التزامات القانون اللغوي.3.ان ظاهرة الترخص فيما لو امكننا تفعيلها في الدرس اللغوي الحديث لاستطعنا ان نفسر كثيرا من الظواهر اللغوية التي قال النحاة بشذوذها وذهبوا في تاويلها مذاهب متعددة حفاظا منهم على قداسة القاعدة التي بسببها ضيع المعنى الدقيق.4.لا يمكننا –في ضوء هذه الظاهرة- ان نرفع مفعولا او ننصب فاعلا,اذا لم يكن هناك قرينة اخرى تقوم مقام قرينة الاعراب,ولهذا فليس الترخص العبث بقوانين اللغة بقدر ما هي التزام محترف بقوانينها,وما دام الامر هكذا فان هذه الظاهرة تتطلب كفاءة لغوية عالية للمتكلم,وقدرة على استثمار طاقة اللغة بالاتجاه الصحيح.5.ان ظاهرة الترخص يمكننا من خلالها ان نقلل من اعتماد نظرية العامل النحوي الذي قال به النحاة,والتي كانت اساسا في تعقيد الدرس النحوي,وذلك ان الترخص يتطلب توفر القرائن اللغوية(لفظية سواء كانت ام معنوية) التي افاض الحديث عنها الاستاذ الدكتور تمام حسان في كتابه الكبير(اللغة العربية معناها ومبناها). ER -