TY - JOUR ID - TI - Language of Poetry in Ali Al-Sharqis' Diwan لغة الشعر في ديوان علي الشرقي AU - Ali Mit'ebJasim علي متعب جاسم PY - 2014 VL - IS - 64 SP - 356 EP - 398 JO - Diyala Journal of Human Research مجلة ديالى للبحوث الانسانية SN - 29573807 29575699 AB - The Iraqi poet, Ali Elsharqi, is considered a landmark in the history of modern Iraqi poetry as he is one of the pioneers who responded to the modernist changes in poetry "Romanticism". Therefore, he formed a critical environment in Iraqi renaissance poetry which is characterized by a moral flavor. Due to the fact that poetic text is principally a linguistic phenomenon, our attempts to figure out his poetic development via examining his poetic dictionary which unquestionably leads us to the phases of his poetic development as well as his benefiting from the language of heritage and mimetic language. Moreover, it tries to find out the influences of the Arabic environment at that time on him. Because serious scholars did not Elsharqi without intensive study, it becomes a must for us to look at what was written about him and his language majorly so as to show how much can be added to those studies. This notion takes place in the first section "Elasharqi's Language among Studiers". Then, the method of this study is clarified. It is based on an accurate follow up the expressions in his book along with its structures relying on how many times such expressions are mentioned, thus extracting a dictionary for this reason which is identifying all levels of treatment according to the following sections:The state of being influenced by heritage, poetic licenses and grammatical mistakes, scientific terms and modern expressions, the artistic 'poetic' dictionary. We have briefly dealt with each of them comprising the influences in their artistic and historic contexts as well as their poetic impact which all led us to certain specific results that are written down in the body of the study and its conclusion.

يعد الشاعر علي الشرقي علامة لافتة للنظر في تاريخ شعرنا المعاصر, فهو من أوائل من استجابللمتغيرات الحداثية في الشعر"الرومانسية"وبذلك شكل تيارا دافئا في محيط شعر النهضة العراقي ذي النبرة الوعظية المعروفة ولما كان النص الشعري تمظهرا لغويا بالدرجة الأساسية ,كانت محاولتنا لكشف التطور الشعري عنده من خلال فحص معجمه الشعري الذي يدلنا بلا شك على مراحل تطوره الشعرية واستثماراته للغة التراث واللغة المحكية كما يكشف عن تأثراته بمحيطه العربي آنذاك ولما كان الباحثون الجادون لم يغفلوا الشرقي, كان لزاما علينا الوقوف على ما كتب عنه وعن لغته بالدرجة الأساسية لنتبين مقدار ما يمكن أضافته فكان ذلك في المبحث الأول "لغة الشرقي بين الدارسين" من ثم بينّا منهجيتنا في الدراسة المعتمدة على تتبع مفردات الديوان وتراكيبه بدقة معتمدين عدد ورود الألفاظ مستخلصين لذلك معجما لكل مستويات تعامله وفقا للمباحث الآتية:-التأثر بالتراث-الضرورات الشعرية والأخطاء النحوية-المصطلحات العلمية والألفاظ العصرية-المعجم الفني"الشعري". وقدمنا لكل منها بدراسة موجزة تتضمن المؤثرات في سياقها الفني والتاريخي وأثرها الشعري خالصين إلى استنتاجات مثبتة في متن الدراسة وخاتمتها. ER -