TY - JOUR ID - TI - Imam Al-Hussien in HibaAldinAlshrstani الإمام الحسين () في تراث السيد هبة الدين الحسيني الشهرستاني (دراسة في الرؤى ومنهج الكتابة التاريخية) AU - Hadi Abdul Alnabi Al-Tmimi هادي عبد النبي التميمي PY - 2015 VL - 1 IS - 23 SP - 76 EP - 132 JO - Kufa Journal of Arts مجلة اداب الكوفة SN - 19948999 2664469X AB - Mr. Hibat Din Mohammed bin Ali bin Hussain al-Shahristani, Mr. Mohsen al-Husseini was born in the city of Samarra year (1301 AH / 1884)Was a Hibat to Mr. religion and clear political activity after the entry of the British occupation forces of Iraq (1914-1918) In (1334 AH / 1915) entrusted with the leadership of the religious scholars body to support the Freedom fighter volunteers in the Ottoman army in Kut, Qurna.In the year (1335 AH / 1916) participated in the leadership of the Freedom fighter of the families of the Euphrates in the battle against creeping it Shuaiba English forces, also he took part in the revolution of the twentieth along with Sheikh Muhammad TaqiShirazi (1256 AH / 1840 -1339 AH / 1920).Mr. Hibat religion served as Minister of AlmarefviAilolsnh (1340 AH / 1920 AD) in the ministry Alnguibah second, as the first minister of eminent scientists have conducted reforms value However, he resigned from the ministry the year (1341 AH / 1922).Mr. Din died in Hibat (26 Shawwal 1386 AH / February 6, 1967) after he was eighty-five and funeral of official and popular Chie, then buried in the cultural center of Kadhimiya his institution (public library JawadainMr. Hibat Din al-Shahristani has devoted a vital part of his efforts and intellectual Ahtmamth diverse topics in search of history and reflection.It was of Imam Hussein peace be upon him an important share in the heritage of Mr. Hibat religion and will shed light on the most important research products of Mr. Hibat religion in Imam Hussain, namely:1. Book renaissance Hussein2. manuscript history solace Husseini3. manuscript door Lafrads or scene-Ras Al-Sharif4. His words in the celebrations Alashouraiah5. In his words Al_husininh Revolution

بعد ان أكملت هذا البحث - بتوفيق من الله - يمكن استخلاص أبرز النتائج:•أسهمت الرعاية الأسرية، والبيئة العلمية، وما تمتع به السيد هبة الدين من نبوغ ووعي مبكر في بلورة شخصيته الفذة.•مارس السيد هبة الدين نشاطاً سياسياً وتربوياً وفكرياً منذ مطلع شبابه وحتى السنوات الأخيرة من حياته، فضلا عن إنه سعى الى كسر طوق الجمود الديني والفكر التقليدي ونزع الى الأخذ بالتجديد والتحديث.•كان للتاريخ مكاناً ضمن إهتمامات السيد هبة الدين الفكرية المتنوعة ولاسيما الحسين() وثورته المباركة فألف في تاريخ الثورة، والشعائر الحسينية، وتحقيق مواضع دفن الحسين() وتوزع هذا النتاج بين المخطوط والمطبوع كتبا ومقالات فضلا عن كلماته في الاحتفالات العاشورائية. وكان يؤكد فيها على العبرة التي يجب ان تستلخص من التاريخ، والعظة التي تستلهم من تاريخ بطولة الحسين ().•إتبّع السيد هبة الدين في مؤلفاته مناهج متعددة تدل على وعيه التاريخي، وقابليته في التحليل والتعليل، فحرص على معرفة أسباب الحدث، وربطها بالنتائج، ودمج بين التاريخ والجغرافيا لتحقيق بعض القضايا المتعلقة بالتاريخ الحسيني فخرج بنتائج قيمة. وقد أقدم السيد على رصد الشواهد التاريخية والرجوع الى أمهات المصادر الأصيلة والمراجع الحديثة - في وقته - وتعامل مع النصوص بصورة متحركة تخضعها للنقد والتقويم.•كان أسلوب السيد هبة الدين سلساً بسيطاً، يأخذ القارئ الى المتابعة والتشويق، اذ ينّوع عباراته ويلونها بالآيات القرآنية، والابيات الشعرية، وأساليب التشبيه والتصوير، واللغة الادبية لاسيما السجع.ولا يفوت الباحث التوصية بان يُولى تراث هذا الرجل إهتماما أكبر، وان يُدرس في محافل علمية متنوعة تأخذ بعين الاعتبار مجالات المعرفة الكثيرة التي برع فيها, ولاسيما المجالات العلمية التي كان له فيها معالم الريادة مثل علم الفلك، كما يلفت الباحث عناية الراغبين بمتابعة النشاط الأدبي العراقي الى دراسة الاحتفاليات العاشورائية التي كان يقيمها السيد هبة الدين، ويدعو إليها أبرز أعلام الأدب من العراق ومصر، إذ ألقيت فيها قصائد جديرة بالدراسة والتقويم. ER -