TY - JOUR ID - TI - Abbreviation by negation and exception in Najul-Balaghjah, a semantic study. القصر بالنفي والاستثناء في نهج البلاغة، دراسة دلالية AU - WardahSalihNughmash وردة صالح نغماش AU - Aqheelabdul-Zahra Al-Khaqhany عقيل عبد الزهرة مبدر الخاقاني PY - 2015 VL - 1 IS - 22 SP - 113 EP - 144 JO - Journal of Arabic Language and Literature مجلة اللغة العربية وادابها SN - 20724756 AB - Abbreviation with negation and exception is one of the rhetorical styles by which the speaker get its his aims of denial, the attitudes that resemble denial and the undefined for the receiver.This research starts the preface which gives the definition of exception for grammarians and rhetoricians and the ways to achieve abbreviation by negation and exception. The research shows that abbreviation consists of two main elements:- negation and exception as well as negation significances, as negation in the Arabic language has many significances according to the used tools.This preface is followed by two topics devoted to the nominal sentence and the verbal sentence where each has different significances according to the different situations applying them to the examples taken from Nahjul-Balaghah.The research concludes a number of results such as :- negation and exception is the most common style, the researchers believe that the reason is the Imam mostly be in attitudes that involved him to prohibit things that contradict with principles of Shari`a calling for the worshipers` benefits. Moreover, most of the examples are of monotheism restricting worshiping to His Almighty God, where negation and exception is of powerful styles that can express these significances, followed by ( Inema ), as Al- Jurjani believes it gives the meaning of negation and exception, and hysteron and proteron which exists with distinguish stylistic feature. There is no abbreviation with conjunction tools as it does not harmonize with the Imam speech method.

يمثل القصر بالنفي والاستثناء احد الأساليب البلاغية التي يتوصل بها المتكلم إلى غايته في مقامات الإنكار كثيرا،وفي المواقف التي تنزل منزلة الإنكار، أو تلك المجهولة بالنسبة للمخاطب التي لا يقع فيها الإنكار مما سنتحدث عنه في هذا البحث الذي مهدنا له بتعريف الاستثناء عند النحويين والبلاغيين، ثم بينا الطريق الذي يتحقق به القصر بالنفي والاستثناء وبينا انه يتكون من ركنين رئيسين: الأول النفي، والثاني الاستثناء،مع بيان دلالات النفي الذي سيكون مصاحبا للاستثناء في دراستنا؛ لأنَّللنفي في العربية دلالات كثيرة، بحسب الأدوات المستعملة فيه،وكانت الدراسة في مبحثين الأول في الجملة الاسمية والثاني في الجملة الفعلية لان لكل منهما دلالات مختلفة يقتضيها المقام وقد طبقنا ذلك على عدد من الأمثلة المستقاة من نهج البلاغة، وانتهينا إلى عدد من النتائج التي من أهمها: أنَّ أسلوب النفي والاستثناء هو الأكثر استعمالا، ونرى أنَّ سبب ذلك يرجع إلى أنَّ الإمام غالبا ما يكون في موقف يتطلب منه النهي عن أمور تخالف الشريعة والدعوة إلى أمور أخرى يرى فيها صلاحا للعباد، فضلا عن أنَّ كثيرا من الشواهد كانت في التعبير عن التوحيد وقصر الإلوهية والعبادة على الله تعالى، والنفي والاستثناء من أكثر الأساليب قدرة على التعبير عن تلك المعاني لما فيه من القوة التي يمنحها تعاضد النفي مع الاستثناء، تأتي بعده الأداة( إنما) لأنَّها ــــ كما يرى الجرجاني ــــ متضمنة معنى النفي والاستثناء، ثمَّ أسلوب التقديم والتأخير الذي كان حاضرا أيضا بسماته الأسلوبية المميزة، ولم نجد لأسلوب القصر بأدوات العطف شواهد عدا ما ذُكر، لأنَّه لا يتوافق مع منهج الإمام الخطابي. ER -