TY - JOUR ID - TI - Folkloric Reading in the popular Egyptian birthdays (historical study) قراءة فلكلورية في الموالد الشعبية المصرية (دراسة تاريخية) AU - Raad Majid Matar رعد مطر مجيد PY - 2015 VL - 5 IS - 2 SP - 222 EP - 240 JO - Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية SN - 22272895 23130059 AB - Anthropology scholars consider that religious and magic is part of what they call the ideological format, and the format is intended Baloadlogi beliefs that explain the nature of man's relationship to the universe, practices and rituals related to these beliefs. Echelon is the ideological kind permission.Religion is defined as a liaison group of people and their participation in one doctrine and ritual transactions and homogeneous. While known religious passion as a humanitarian passion in essence, before it is a social emotion, but they do not grow and realized only if embodied in the religious body, and espoused population or humanitarian groups involved in the introduction and delivery requirements of the idea and faith, and took into account the rituals and decrees and the Bmujbat their faith, and Here we see the character of collective interdependence in the sacred area that is the essence of the religious order and the place of religion.Popular recipe as evidenced here on a form of behavior which the group involved to varying degrees. People's life and where there is always the human subject as a carrier of culture in his thinking or his feelings or his actions to the authority of the community and heritage.The idea of ​​search to include four axes include folklore of Egypt, studied the first axis bride-born spirit of Egypt, and the second axis generator and the owner is present, "read the folkloric in Coptic fairs", while the inclusion of the third axis fairs popular in Matrouh, and cared fourth axis by birth and eternal in the context of the oases celebrations . And this may be between researcher Brief People born in some regions of Egypt.

يعتبر علماء الانثروبولوجيا ان الدين والسحر جزءا مما يسمونه بالنسق الأيدلوجي، والمقصود بالأيدلوجي نسق المعتقدات التي تفسر طبيعة علاقة الإنسان بالكون والممارسات والشعائر المتصلة بهذه المعتقدات. فالنسق الأيدلوجي هو إذن نوع .ويعرف الدين بأنه ارتباط جماعة من الناس واشتراكهم في عقيدة واحدة ومعاملات وطقوس متجانسة . بينما تعرف العاطفة الدينية على أنها عاطفة إنسانية في جوهرها ، قبل ان تكون عاطفة اجتماعية، غير أنها لا تنمو وتتحقق إلا إذا تجسدت في هيئة دينية، واعتنقها جمهرة أو جماعات إنسانية تشترك في الأخذ ولتسليم بمقتضيات الفكرة والعقيدة، وراعت طقوسها ومراسيمها وقامت بموجبات عباداتها ، ومن هنا نلمس طابع الترابط الجماعي في المجال المقدس الذي هو جوهر النظام الديني ومحل التدين.كما تدل صفة الشعبية هنا على شكل من أشكال السلوك الذي تشترك فيه الجماعة بدرجات متفاوتة . وتوجد الحياة الشعبية دائما حيث يخضع الإنسان كحامل للثقافة في تفكيره أو شعوره أو تصرفاته لسلطة المجتمع والتراث.جاءت فكرة البحث لتشمل أربعة محاور تتضمن الفلكلور الشعبي المصري، فدرس المحور الأول عروسة المولد روح مصرية، والمحور الثاني مولد وصاحبه حاضر " قراءة فلكلورية في الموالد القبطية "، بينما ضم المحور الثالث الموالد الشعبية في مطروح، واهتم المحور الرابع بالمولد والحضرة في سياق احتفالات الواحات. وبهذا قد بين الباحث نبذة مختصرة عن المولد الشعبي في بعض مناطق مصر. ER -