@Article{, title={Float time in the texts of Caryl Churchill's play Play (too far) model تعويم الزمن في نصوص كاريل تشرشل المسرحية مسرحية (بعيد جداً) إنموذجاً}, author={Amer Sabah Nouri Almrzuk عامر صباح نوري المرزوك}, journal={Journal of Nabo مجلة نابو}, volume={}, number={9 - 10}, pages={261-281}, year={2015}, abstract={Time is directly linked to the life of the individual and the consciousnesssince ancient times, he fumbles this link through livingin a world that is changing around him constantly according Successionday and night , the seasons, birth and death, even he himselfis constantly changing, a live time integral, oral most within thelast fabric the present and the future. Through the development ofthe individual culture became consciousness in time has a differentfrom what has been marketed, since time began permeates everythingas an agent of change (past and future), it is the dominantculture and consciousness, and appeared to his view of the futurestems from the heart of the sense in time, it may be a desire tochange as a result of unhappy with the present ,or as a result offeeling that the future carries something different from the past.This view towards the time took her way to the theater also havingachieved a presence in life, and found Engaged in theater themselvesChecking the time all of the flying and his authority and histhoughts, after the theories of literary and artistic modern exceededmost traditional Aristo telian concepts that were limiting playwrights ambitions who felt some need to emancipation of BodqpAristotle(384_322q.m) and its constitution dramatic.It is theatrical experiences that have taken decades central focusconstructed by texts play important is English play wright CarylChurchill’s experience (1938 _ )which is one of the play wrightsEuropean contemporaries who were interested in time.

ارتبط الزمن بشكل مباشر بحياة الفرد ووعيه منذ القدم ، فهو يتحسس هذا الارتباط خلال معيشته فيعالم يتغير من حوله باستمرار على وفق تعاقبات الليل والنهار ، الفصول ، الولادات والوفيات ، حتى هونفسه في تغير مستمر ، وهو يعيش الزمن تكاملياً ، أو يكاد داخل نسيج الماضي والحاضر والمستقبل . ومنخلال تطور ثقافة الفرد اصبح الوعي بالزمن لديه يختلف عما كان متداولاً ، لأن الزمن بدأ يتخلل كل شيءبوصفه عامل التغيير )الماضي والمستقبل( ، فهو المسيطر على ثقافته ووعيه ، وبدت نظرته إلى المستقبل تنبعمن صميم إحساسه بالزمن ، وقد يكون رغبة في التغيير نتيجة عدم رضاه عن الحاضر ، أو نتيجة شعوره بأنالمستقبل يحمل في طياته شيئاً مختلفاً عن الماضي .وهذه النظرة صوب الزمن أخذت طريقها إلى المسرح أيضاً بعدما حققت وجودها في الحياة ،ووجد المشتغلون في المسرح أنفسهم يتفحصون الزمن كلٍ من منطلقهومرجعيته وأفكاره ، بعد أن تجاوزتالنظريات الادبية والفنية الحديثة معظم المفاهيم الأرسطية التقليدية التي كانت تحد من طموحاتالكتاب المسرحيين الذين استشعر بعضهم بضرورة الانعتاق من بودقة أرسطو ) 384 _ 322 ق.م( ودستورهالدرامي .من التجارب المسرحية التي اتخذت من الزمن بؤرةً مركزيةً شيدت عليها نصوصاً مسرحية مهمةهي تجربة الكاتبة المسرحية الانكليزية كاريل تشرشل ) 1938 م _ ( التي تعد واحدة من الكتاب المسرحيينالاوربيين المعاصرين الذين اهتموا بالزمن} }