TY - JOUR ID - TI - الإفتاء الإجتماعي عند العرب قبل الإسلام فيما يخص الجرائم السائدة في شبه الجزيرة العربية AU - أ.د. علي كسار غدير الغزالي AU - سجى سمير دخيل صباح الخفاجي PY - 2015 VL - 15 IS - 8 SP - 224 EP - 242 JO - Al-Bahith Journal مجلة الباحث SN - 22223002 2790220X AB - 1 was not the arabs before islam agovrnment system in the conventional sense at the present time but they have norms customs and traditions clung to them so that they differentiate between herpes and then the sacred2 because of the absence of codified law and hard in the Arabian peninsula have resorted the arabs before islam fatwas and the proisions of the elderly and tribal sheikhs supervision and owners experience and soothsayers too solve their proble3 decreed the arabs before islam things could have been deprived of them from other people because of the damage that might occur on its members and the community as a result of the exercise of those things which led to the corruption of socity and the difficulty of repairing among those things that they forbid theft on of the things defective and this has hidden without the knowledge person stolen nharim adultery which leads to mixing of lineages as well prohibition alcohol after he realized the disadvantages bladafah to the prohibition of gambling and female infanticide which was usually deployed in most parts of the Arabian peninsula but this opinion when it came to islam approved

اـ لم يَكُنْ للعرب قبل الإسلام نظاماً حكومياً بالمعنى المتعارف عليه في الوقت الحاضر وإنمّا كانت لديهم أعرافاً ، وعادات ، وتقاليد تمسكوا بها بحيث أصبحوا يفرقّون بين الحلال ، والحرام آنذاك. 2ـ بسبب عدم وجود القانون المُدوّن والثابت في شبه الجزيرة العربية، لجأ العرب قبل الإسلام إلى فتاوى، وأحكام كبار السن، وشيوخ العشائر ، والأشراف، وأصحاب الخبرة، والكُهّان من أجل حل مشكلاتهم.3ـ أفتى العرب قبل الإسلام بأمور قد حُرَّمَتْ من قبلهم من الشعوب الاخرى، بسبب الأضرار التي قد تقع على أفرادها، ومجتمعهم من جرّاء ممارسة تلك الأمور ، مما أدّى إلى فساد المجتمع ، وصعوبة إصلاحه، ومن بين تلك الأمور التي قاموا بتحريمها ، السرقة التي تَعُدُّ من الأمور المُعيبة ، ولهذا تَمَّتْ خفية، دون علم الشخص المسروق ، وتحريم الزنا الذي يؤدي إلى اختلاط الأنساب ، كذلك تحريم الخمر، بعد أن أدركوا مضاره، بالإضافة إلى تحريم لعب القمار، والميسر، ووأد البنات، الذي كان عادة منتشرة في معظم أنحاء شبه الجزيرة العربية ، ولكن هذه الإفتاءات عندما جاء الإسلام أقرّها. ER -