TY - JOUR ID - TI - آليات التفسير النحوي والدلالي والتداولي في كتاب سيبويه القبيح إنموذجًا AU - أ. م. د. نجاح فاهم صابر العبيدي AU - خيرالله مهدي جاسم PY - 2015 VL - 16 IS - 9 SP - 240 EP - 258 JO - Al-Bahith Journal مجلة الباحث SN - 22223002 2790220X AB - This research aims to explain the explanatory field which Sibaweih assumed it in treatment of Arabic use , the treatment that we want to declare it explain treatment of language explanation by language . Sibaweih makes language a community with various fields ;grammatical , rhetorical and significant in addition to consider it a social means which its object that it is a means for understanding . The thing that discovered from Sibaweih , he do not mention the used language only after making explanation for it . Sibaweih never declare the justification but insert it with his book , he declares by the explanation of language in more than situation . the explanation is a purpose more extent in understanding the nature and level of speech as a good , bad , weak and fluent . And this is what is not discovered by justification a it is distinguished with strength scientific because its application for rule, but it can not explain all what it is accepted from the linguistic use . So we find Sibaweih divides Arabic speech on five parts , some of it ,unsightly acceptance , and it is the aim of the research that explain the nature of Sibaweih for explanation and the extent of acceptance this use .

يهدف البحث بيان المجال التفسيري الذي اتخذه سيبويه في معالجة الاستعمال العربي والمعالجة التي نريد الكشف عنها تُبيّن معالجة تفسير اللغة باللغة إذ يجعل منها منظومة متعددة الجوانب من نحوية وبلاغية ودلالية فضلًا على عدّها وسيلة اجتماعية لا تفارق غايتها على أنّها وسيلة للتفاهم ، والذي يُكتشف من سيبويه أنّه لا يرد اللغة المستعملة إلّا بعد إعمال التفسير لها فلم يحَكّم الصياغات التركيبية إلى القاعدة فقط بل جعل أسلوب التفسير هو الأساس في معرفة الكلام المردود من المقبول فهو لم يصرح بالتعليل في كتابه بل صرح بالتفسير للغة في أكثر من موضع إذ التفسير في غايته أكثر شمولية في معرفة طبيعة ومستوى الكلام من رديء وجيد وضعيف وفصيح وهذا ما لا يكتشفه التعليل بقدر ما يتميّز به من رصانة علمية لأنّه احتكام للقاعدة ولكن لا يمكن أن يُبيّن جميع ما هو مقبول من الاستعمال اللغوي ، ولذا نجد سيبويه يقسم الكلام العربي على خمسة أقسام ومن جملتها (القبيح المستقيم) وهو غاية ما نبحث فيه لبيان آلية التفسير السيبويهي ومقدار قبول هذا الاستعمال . ER -