TY - JOUR ID - TI - An Introduction to Gender in Feminine Literature and Criticism مدخل إلى الجنوسة في الأدب والنقد النسويَين AU - Thamer Khalaf Otaiwi AL-sudani ثامر خلف عتيوي السوداني PY - 2015 VL - 26 IS - 3 SP - 818 EP - 824 JO - Journal of the College of Education for Women مجلة كلية التربية للبنات SN - 16808738 2663547X AB - The Gender study is consider one of the concepts which the Postmodernism reached after the end of Modernism, where the first one has limited the criticism study choices before the second after closed many doors of subjects which was enriched by researches. It is pretty clear that the root of this concept belongs to the Linguistics which provided the Criticism with a countable reasons of it is growth.The attention in the study of gender in Feminine Literature and Criticism increased in Arabic studies since the early years of twenty one century, so this research is presented to be an introduction to this subject which could pave the way to more studies. In addition to the Gender studies this research deals with another concept which received a considerable attention from the Arabic Criticism, it is the Feminist Criticism, whether it was affiliated to the literary or cultural criticism.In the first Part, the research tries to present the gender term in it is lingual aspect , following the criterion which the bilateral Man/Woman was built according to, and refer to one of Julia Cristivas novels, while the second part identify the feminist criticism and following up this theory.

تعدُّ الجنوسة واحدة من المفهومات التي أفضت إليها رحلة ما بعد الحداثة، إذ ترتب على طول المشوار الذي استغرقته الحداثة أن جعلها تحصر خيارات الدرس النقدي أمام لاحقتها، بعد أن غلَّقت وراءها أبواب موضوعات كُثر أشبعتها بحثاً وتقصياً.. ولا يخفى أن جذر هذا المفهوم يرجع إلى الألسنية التي مدَّت النقد بشيء لا يُستهان به من أسباب تطوره، ويمتد ليغطي مساحة واسعة في العلوم الإنسانية المختلفة، وقد تزايد الاهتمام بدراسات الجنوسة في الأدب النقد النسويين في الساحة العربية منذ مطلع القرن الحادي والعشرين؛ من هنا جاء هذا البحث ليقدِّم مدخلاً عن هذا الموضوع، يمكن أن يفتح الأبواب لتقديم دراسات أوسع. إلى جانب الجنوسة واقترانها بالأدب، يتناول البحث مفهوماً آخرَ لا ينفصل عن الأول إمتلك شيئاً من أسباب الخصوصية جعلته ينال اهتماماً كبيراً في النقد العربي وهو النقد النسوي، سواء إنضوى هذا النقد تحت عباءة النقد الأدبي أم أُدرج ضمن مفردات النقد الثقافي الذي زامنه في الظهور في النقد الغربي. لقد حاول البحث، في مدخله، عرض مصطلح الجنوسة في بعده اللغوي، ومتابعة المعيار الذي انبنت عليه ثنائية رجل/ إمرأة التي ارتكزت عليها الجنوسة، بعد ذلك عطف، في القسم الأول، على تبيان بعض الممهدات الأدبية التي أسهمت في صياغة هذا المفهوم، مع الإشارة إلى إحدى روايات جوليا كرستيفا، وأما القسم الثاني فقد وقف على تعريف النقد النسوي بوصفه موضوع المعالجة ومصطلحات أخرى ترتبط به من قبيل: النقد الأنثوي، والنقد الجنثوي، ومن ثم متابعة نشأة المفهوم الذي انفتح على خطاب الرجل أيضاً، وصولاً إلى بيان مواقف النقد النسوي من النظرية بمفهومها العام. ER -