TY - JOUR ID - TI - Polarization and Transformation Structures in Al Hutei'a's T-Rhymed Poem "Ashaqatka Layla" بنيتا الاستقطاب و التحول في تائية الحطيئة (أ شتاقتك ليلى؟) AU - Ruba AbdulRidha Abdulrazzaq ربى عبد الرضا عبد الرزاق AU - Khalid Ali Mustafa خالد علي مصطفى PY - 2015 VL - IS - 68 SP - 1 EP - 22 JO - Diyala Journal of Human Research مجلة ديالى للبحوث الانسانية SN - 29573807 29575699 AB - This study, which is based on Al Hutei'a's T-rhymed poem "Ashaqatka Layla?" (Did you Layla Miss?), tried to investigate elementary unity which does not exist in the surface structure of the text. All the poet's description was not superficial, but it was deep, full of mysteries asymmetries, and symbols. This proves that modern theories in criticism, especially the reader-response theory, were able to review poetry deeply and consciously besides the classical review which cannot be denied as a first review. There is a sense in the genius mind that cannot be retrieved unless there is a deep analysis of the text structure. A modern methodology is also needed to be capable of revealing and decoding the elementary structure of the poem. The researcher was able to prove that by means of interpretational abilities that suits the linguistic vision of poetic texts. This will eliminate any possibility of contradiction between interpretation, context, and intention.Polarization, as a unified structure, has created covert bounds. The shift of ideas required polarization for interpreting. The bound between imageries is what reveals the receiver's sense of pleasure in reading and interpreting the text. The two structures of polarization and transformation gain the lectors' attention due to the arrangement of schemas and ideas in such a way that makes the poem in continuous development to the extent that the poet needs a transformation point to the next schema. In this stage, the poet tries to establish a kind of deep structural resemblance. This can be reached only by means of interpretation.

حاولتُ من خلال هذه الدراسة التي قامت على ( تائية ) الحطيئة ( أشاقتك ليلى ) ، البحث عن الوحدة العضوية ، التي لم يكُن لها وجود في بنية النص السطحية ، فكل ما قام به الشاعر من وصف لم يكُن سطحياً ، إنَّما كان وصفاً عميقاً يعجّ بالفراغات ، وعدم التماثل ، والرموز ، مما يدلّ على أن مناهج النقد الحديث وتحديداً ( القراءة والتلقي ) ، استطاعت أن تعيد قراءة الشعر قراءة واعية عميقة للقراءة الكلاسيكية ، التي لا يُمكن أن تنكر وجودها بوصفها قراءة أولى . - ثمّة ترابط في ذهن المبدع ، لا يمكن الوصول إليه ، إلاّ عن طريق الغوص العميق في بنية النص ، مع وجود منهج حديث له القدرة على إضاءة مناطق العمى ، وفك شفراتها ، تكشف عن بنية القصيدة العضوية ، وقد تمكنت من إثبات ذلك ، عن طريق الإمكانات التأويلية التي تناسب الرؤية اللغوية للنصوص الشعرية ، وتحول دون وقوع التأويل في ملابسات تُنافي السياق والقصد . - أوجد الاستقطاب بوصفه بنية موحدة وروابط داخلية غير معلن عنها ، فالتحوُّل من معنىً إلى معنىً اقتضى الاستقطاب الذي أوجده التأويل ، رُبما كان الوصول إلى وحدة القصيدة ، والربط بين لوحةٍ ولوحة ، هو ما كشف لي عن شعور المتلقي بمتعة القراءة ، ونشوة امتلاك النص . - إن بنيتي الاستقطاب والتحول تجذب وقبل كل شيء ، انتباه المتلقي ، بسببٍ من ترتيب الصور والأفكار بطريقةٍ ، تجعل القصيدة في تطورٍ مستمر ، حتى تصل إلى مرحلة يجد الشاعر نفسه بحاجةٍ إلى التحوُّل ؛ لأنَّه يشعر أنَّه قد استوفى الفكرة كاملة في لوحته الأولى إلى الحد الذي يمنعه من الرّجوع إليها ثانيةً ، كما يتولد فيه إحساس بأنَّه تمكّن من استقطاب قرّائه ، وأنَّ عليه التحوُّل إلى اللوحة الثانية ؛ في هذه المرحلة يحاول أن يُقيم نوعاً من التماثل البنائي العميق الذي لا يمكن الوصول إليه إلاّ عن طريق التأويل . ER -