TY - JOUR ID - TI - TECHNICAL COMPOSITION OF NOVEL: A COMPARATIVE STUDY BETWEEN IHSAN ABDUL QUDDUS AND D.H. LAWRENCE التشكيل الفني الروائي لدى إحسان عبد القدوس ولورانس د.هـ دراسة مقارنة AU - Pabiyah Hajimaming فابية تؤلوبوك AU - Abhalim bn Mohammed عبد الحليم بن محمد AU - Farooq Saad Jumaah Aljburi فاروق سعد جمعة الجبوري PY - 2016 VL - IS - 69 SP - 573 EP - 601 JO - Diyala Journal of Human Research مجلة ديالى للبحوث الانسانية SN - 29573807 29575699 AB - This research sheds light on certain prominent technical formations in the literary work of the Arabic author Ihsan Abdul-Quddus and the English author D.H. Lawrence from the viewpoint of the narrative style, language, discourse, setting and characters throughout the textual analysis due to the aesthetic comparison. This study intends to grasp the merits, demerits and aesthetic domains concerning the image of women in the work of these two authors aiming to clarify the technical creativity of them in order to demonstrate their narrative endeavor in form and the content. The finding were objectively acknowledged for the research asserted that these two authors were highly aware of the nature of narrative speech which is considered as a linguistic creativity and a special artistic formation distinguished by its aesthetic strength and its capability of affectively and effectiveness. So both authors were affected by the romantic doctrine in the creation of thoughts and sketching the images in accordance to the episode of emolument due to the relation to the environment, cultural background and the way they deal with life issue. Both authors were of keen attention to provide their novels with aesthetics of location, artistic spaces and semantic inspiration. This research included the following novels: Sleepless, The Blocked Avenue, A Nose And Three Eyes, The Days Of Pearls Had Gone, Do not Extinguish The Sun, and I Forgot I am A Woman (by Abdul-Quddus), “Women in Love, Aron's Rod, The Lost Girl, Sons and Lovers, Lady Chatterley's Lover” (by Lawrence).

يسلط هذا البحث الضوء على بعض التشكيلات الفنية البارزة في النتاج الأدبي لإحسان عبد القدوس (الأديب العربي) ولورانس د.هـ (الأديب الإنجليزي) من حيث (الأسلوب السردي واللغة، والحوار، والبيئة، والشخصيات) خلال التحليل النصي وفق نظام المقارنة والموازنة الجمالية للوقوف على السلبيات والإيجابيات ومناطق الجمال من حيث الصياغة والأسلوب بين كل منهما في تناول نموذج المرأة. التي تهدف إلى توضيح جوانب الإبداع الفني في روايات الأديبين. من خلال المنهج المقارن، بغية إيضاح ما تحتوي عليه التجربة الروائية عندهما شكلاً ومضموناً. فكانت نتائج هذا البحث محققة لأهدافه، إذ أبانت صفحات البحث من خلال تحليل النماذج النصية، عن وعي الكاتبين بطبيعة الخطاب الروائي الذي هو في المقام الأول إبداع لغوي، وصياغة فنية خاصة، تتميز بطاقاتها الجمالية وقدرتها على التأثر والتأثير، فتأثر كلا الروائيين بالمذهب الرومانسي في تصوير المشكلات الواقعية، فضلاً عن وجود بعض أوجه التشابه والاختلاف بين الروائيين من حيث المضمون والأسلوب وصياغة الأفكار ورسم الصورة، كلٌ حسب واقعة المعاش نتيجة العلاقة بالبيئة المحيطة والخلفية الثقافية، وطريقة عرض للموضوعات. لذا كان الأديبان شديدي العناية بكل ما لديهما من فن وابداع ليمدا روايتهما بجماليات التعبير، وفضاءاتهما التشكيلية والإيحائية الدلالية. حيث كان البحث ضمن هذه الروايات الخاضعة للدراسة لكل منهما هي: (روايات إحسان: لا أنام، الطريق المسدود، أنف وثلاثة عيون، ومضت أيام اللؤلؤ، لا تطفئ الشمس، ونسيتُ أني أمرأة. روايات لورانس: أبناء وعشاق، قوس قزح، نساء عاشقات، الفتاة الضائعة، مزمار هارون، عشيق الليدي شاترلي). ER -