TY - JOUR ID - TI - Diwan consider the grievances and its role in achieving justice ديوان النظر في المظالم ودوره في تحقيق العدالة AU - Abdul Amir al-Araji عبد الأمير عيسى الاعرجي PY - 2016 VL - 1 IS - 28 SP - 347 EP - 388 JO - Kufa Journal of Arts مجلة اداب الكوفة SN - 19948999 2664469X AB - Mandate of the ombudsman function Semitic intended to the administration of justice among the people, and the payment of injustice and hurt and restrain evil, to correct their situation, because the injustice rooted in the temperament of man must be strong governor resides Justice to do justice to the oppressed of the power of the oppressor, whether from the general community or from officials who considered themselves of with Satwa and believe from the account and punishment, and when abounded tugging and leadership among the community of Mecca and many of injustice and domination by the powerful over the weak, Mecca knew alliance contract between the tribes leaders called (curiosity Pact) objective to defending the oppressed and took the rights of the oppressor, either in the era of the message the Prophet God's blessing upon to hold accountable and punish anyone who exceeded the rights of the people by himself, after he recovers from it all raped them, even assigned to that Imam Ali Peace be upon him to achieve the aspirations of the God's blessing upon of justice and fairness among people in Yemen, at the same time was watching the actions of his governors and his workers until it reached its comes to isolate AlaHadrami and him to Bahrain after a complaint of its people from it, it is supposed to follow his successors after him his example, to monitor the conditions of the people and to hold the abusers of their rights, but some of them did not achieve justice and fairness in the return of the people of his rights "as happened to his daughter Zahra the peace of god in Fadak under the influence of some of the companions, but a significant turning point has been achieved in the mandate of the Ombudsman in the succession of Imam Ali Peace be upon him through taken beta so he called (grievances house) to throw patches of complainants in which Gore governors and workers without fear and was supervised by himself, but in the era Umayyad has Umayyad rulers continued to sit to consider the grievances, but treat them has been uneven between the parish especially with a household "except Caliph Omar bin Abdul Aziz (99 e / 101 e) which Ancefhm, and after the fall of Alamoian successors Bani Abbas continued to consider the grievances themselves or commissioned who Antdbonh them, so I took the mandate of the Ombudsman's a serious reversal when women overcame the King and the measure was Ms. or Caliph Muqtadir ordered years six and three hundred chambermaid her know (screwed) to sit soil built Rasafa and consider the patches people every Friday Fastnkerha people that. In order to stand on the actions taken by the caliphs to achieve justice among people and insurance on their lives and their money, and what the mandate of the injustices they have created of importance in achieving this I saw that I studied that model and how to deal with the successors of Muslims.

ان لتوسع الرقعة الجغرافية للدولة العربية الاسلامية وما نتج عنه من تكليف ولاة وعمال لادارة شؤون الامصار البعيدة ، عن مركز العاصمة الاسلامية وما تسول أنفس البعض منهم في الظلم وإلإستيلاءعلىأموالالناسبغيرحقلفرضسلطانهم وهيمنتهم ،وقدغرتهمقوتهمواستعلاؤهموكثرةجنودهموبطانةالسوءالتيتبررلهمأعمالالسوء ،وواجبالخلفاء والحكاممنعهممنالظلمبالوسائلالمتاحةوالمباحةوالمشروعة ،لأنالإسلامجاءبالعدلوحرمالظلم ، وقد كانت نتائج البحث كما يلي : ـ لم تكن مشكلة لدى المسلمين في منع الظلم وردع الظالمين في ظل وجود الرسول الكريم  ، كونه من يقوم بنفسه  بالحكم في ذلك ، حيث وصف الباري عز وجل مبعثه رحمة فقد قال في كتابه العزيز : (وما أرسلناك الاّ رحمة للعالمين) ، فبرسالته تحققت العدالة فيما بين الناس في عصره . ـ أما في عصر الخلفاء الراشدينÌ ، فقد حذواحذورسولالله فيالنظربالمظالم ونتيجة للتوسع الحاصل في رقعة الدولة الاسلامية ، اتبعوا وسائل عديدة في تتبع سير عمالهم وأحوال المسلمين في اصقاع الدولة الاسلامية من خلال الاتصال بالمسلمين في موسم الحج ، أو توجه المسلمين خصوصا ارباب المظالم لدار الخلافة ، وقد تطورت مؤسسة المظالم في عهد الامام علي بن أبي طالب ` من خلال انشاءه بيتا للقصص ترمى فيها الرقاع ، وهو أشبه اليوم (صندوق شكاوى المواطنين ) ، الغرض منه منع خوف ووجل المظلومين من سطوة الولاة والعمال ، وفي عصرهم ربما تحقق شيء من العدالة . ـ أما في العصر الأموي ، فقد جلس الخلفاء الامويون في النظر بالمظالم ايضا ، لكن العدالة لم تتحقق بالشكل الذي يصبوا اليه المسلمون لان هناك تباين في معاملة الرعية خصوصا مع أهل البيت e وأتباعهم وهذا بائن من خلال الثورات الكثيرة التي قامت ضد حكمهم الجائر ، ويبدو ان جلوسهم كان شكليا لدرء الانتقادات وابعاد الشبهات حول اهداف الثورات التي قامت ضدهم. ـ أما في العصر العباسي ، فعلى الرغم من جلوس الخلفاء او من يفوضونهم من الوزراء والقضاة للجلوس في النظر بالمظالم ، وانشاء ديوان لذلك لكن العدالة لم تتحقق فيما بين المسلمين ، بسبب تعاملهم التعسفي مع آل البيت e وأتباعهم ، لا بل ولم تتحقق العدالة حتى مع أبناء البيت العباسي نفسه ، كما ان العباسيين استخفوا بحقوق الناس ولم يأبهوا بها عندما سمحوا للنساء التدخل في هذه المؤسسة الخطيرة ، حيث نجدهاقدغلبتعلىالمُلكوالتدبيرفقدأمرتالسيدةأمالخليفةالمقتدرسنةستوثلثمائة ،قهرمانةلهاتعرف (ثمل) انتجلسبالتربةالتيبنتهابالرصافةوتنظرفيرقاعالناسفيكليومجمعةفاستنكرهاالناس . ER -