TY - JOUR ID - TI - أَنواعُ الاختلافِ عِندَ المُفسرينَ وخصائِصُهُم في القُرونِ الثَلاثَةِ الأُولى AU - وسام سمير عبد الرزاق AU - أحمد عبدالستار شلال PY - 2016 VL - 7 IS - 28 SP - 1 EP - 45 JO - Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية SN - 20716028 27068722 AB - Differences Among Explicators During the Three Centuries About the kinds and features.The study can be summarized as follows:1.The main theme of the study is about the differences among explicators during the first three centuries. The most important period of the introduction in explication history was during the time of good ancestors reign of the prophet's companions, friends and followers because they were close to the reign of the prophet as whenever the time was close to the time of the prophet, errors and differences decrease.2. Differences of the ancestors' explication are divided into two parts: A difference of diversity and a difference of opposition. As for the difference of diversity is more frequently found in their explication, the difference of opposition is less frequently found in their explication in relation to diversity.3. The lack of mistakes in the explanations of the predecessors is on the most important features of their explanation, So it is a strong pillar and an original source of the explanation and it is not allowed for the one who has the right to neglect or leave it.

عنوانُ البحثِ:« أنواعُ الاختلافِ عندَ المُفسرينَ وخصائِصُهم في القُرونِ الثَلاثةِ الأُولى » واشتمل البحثُ على مقدمةٍ، وثلاثةِ مباحثٍ، وخاتمةٍ، ويتلخصُ بما يأتي:1.إنَّ أهمَّ وأجلَّ مرحلةٍ في تاريخِ علمِ التفسيرِ هي: التفسيرُ في عهدِ السلفِ الصالحِ من الصحابةِ رضي الله عنهم والتابعينَ وأتباعهم رحمهم الله، إذ إنَّها مرحلةُ نشأةٍ ونضوجٍ، واكتمالٍ وتمامٍ في آنٍ واحدٍ، فقد تكاملَ هذا العلم بأصولهِ وقواعدهِ، ومنهجهِ وطرائقهِ في ذلكَ العهدِ الفاضلِ، وهذا من مقتضى خيريةِ تلك القرونِ الفاضلةِ في العلمِ والدينِ، وهو كذلك ما يوقنُ به كلُّ مطالعٍ لأخبارهم، ودارسٍ لتراثهم في هذا البابِ.2.الاختلافُ ينقسمُ إلى أَنواعٍ متعددةٍ، ولكن أَصلها ومردها إلى اختلافِ التنوعِ واختلافِ التضادِّ.3.قلةُ الخطأِ في تفاسيرِ السلفِ رحمهم اللهُ خاصية من أَهمِّ الخصائصِ، وميزة من أَهمَّ المميزات التي تميَّز بها تفسيرهم، لذا فهو ركنٌ ركينٌ وأَصلٌ أَصيلٌ من أُصولِ التفسيرِ، فلا يجوزُ لطالبِ الحقِ إهمالهُ أَو تركه. ER -