TY - JOUR ID - TI - Levels of Creative Addition and its Characteristics in Contemporary Iraqi Architecture مستويات الإضافة المبدعة وسماتها للنتاج المعماري المعاصر في العراق AU - Dr. Anwar Subhi Ramdan Al-Qaraghuli م.د. أنوار صبحي رمضان القره غولي AU - Dr. Sana’ Sati’ Abbas Al-Haidari أ.د. سناء ساطع عباس PY - 2009 VL - 8 IS - 16-17-18 SP - 233 EP - 261 JO - The Iraqi Journal of Architecture and Planning المجلة العراقية لهندسة العمارة والتخطيط SN - 26179547 26179555 AB - Addition is regarded as one of the important concepts which has accompanied human culture from time memorial in its various aspects of thinking, science, and art.Thus, addition in architecture which represents a cultural product embodying man’s thought, his social needs and demands was reflected in theory and practice through different historical era. Each era added to the previous one something new and distinctive serving development and growth. At present, the importance of this concept has emerged after an increased call to invest in the heritage and re-employ it in new attempts after adding to it, thus achieving an architecture that keeps up with progress and development, as manifested in all fields of life.The issue of this paper pointed out the lack of knowledge a bout the creative nature of addition, which is connected to the designer in Contemporary Iraqi Architecture.Thus; the main goal of this research is to give the most efficient and clearest image to define this nature. The research has adopted four main steps which cover firstly theoretical study of creative product. Secondly, a comprehensive conceptual framework is built to describe creative nature of addition in architecture (its levels and characteristics). Thirdly, this framework is applied to selected examples of contemporary architecture in Iraq to extract the nature of creative addition. In this research we found the special feature of addition in contemporary Iraqi architectural products has been explored because it is a creative and inventive addition with derivative nature at the conceptual and physical levels, by adopting assembly technique to achieve original and appropriate addition taking into consideration theoretical content and the nature of form elements.

تعد الإضافة من المفاهيم المهمة التي واكبت تاريخ الحضارات الإنسانية منذ القدم، وتاريخ نتاجاتها المختلفة الفكرية والعلمية والفنية، لتكون الإضافة في العمارة، التي تمثل نتاجا حضاريا يجسد فكر الإنسان ومطالبه الاجتماعية والنفعية، مواكبة للنظرية والممارسة العملية عبر الحقب التاريخية المختلفة، إذ يضيف كل عصر إلى ما سبقه الشيء الجديد المتميز بما يخدم مسارات التطور والنمو. وقد برزت أهمية هذا المفهوم في الوقت الراهن بعد تزايد الدعوات لاستثمار الموروث وإعادة استخدامه في تجارب جديدة عبر الإضافة إليه، بما يحقق عمارة متواكبة مع التقدم والتطور الحاصل في مختلف مجالات الحياة.تبلور مفهوم الإضافة في العديد من الطروحات المعمارية التي تناولت ارتباطه بالتصميم المعماري، من جهة، ومن خلال جانبين: الأول يتعلق بالعملية التصميمية، والآخر يتعلق بالناتج التصميمي. وارتباطه بتاريخ العمارة، من جهة أخرى من خلال طبيعته المتنوعة في الحقب المعمارية المختلفة. قد برزت أهمية دراسة الإضافة في النتاج المعماري المعاصر –العالمي والمحلي على حد سواء- لما يكتنف هذه الحقبة من غموض والتباس بفضل التنوع والاختلاف في التوجهات المعمارية المستغرقة في ألغاز التحول والتغير السريعين لهذا العصر.جاءت مشكلة البحث لتنص على عدم كفاية ووضوح المعرفة النظرية بطبيعة الإضافة المبدعة المرتبطة بالمصمم للنتاج المعماري المعاصر في العراق، وجاء هدف البحث لطرح التصور الأكثر كفاية ووضوحية وبما يحدد تلك الطبيعة، أما منهج البحث فتمثل بعدة خطوات: أولها القيام بدراسة نظرية للنتاج الإبداعي عموما، والنتاج المعماري المبدع خصوصا، ومن ثم بناء إطار مفاهيمي يصف طبيعة الإضافة المبدعة في النتاج المعماري من حيث مستوياتها وسماتها، ليتم تطبيقه على نماذج منتخبة من العمارة المعاصرة في العراق، وبما يمكن من استخلاص مستويات الإضافة المبدعة وسماتها من خلال مدى تحققها في تلك النماذج.توصل البحث إلى إن مايميز مستويات الإضافة المبدعة وسماتها في النتاج المعماري المعاصر في العراق هو سيادة المستوى ألابتكاري، بطبيعة إضافة اشتقاقية، على صعيد كل من البعد الفكري والمادي، محققة أصالة وملائمة نسبية من حيث المحتويات الفكرية وطبيعة العناصر الشكلية المعتمدة فيها. ER -