@Article{, title={Morphological research in Surat Al-Rehman البحث الصرفي في سورة الرحمن}, author={AlaaNajiJasim علاء ناجي جاسم}, journal={Journal of Arabic Language and Literature مجلة اللغة العربية وادابها}, volume={1}, number={24}, pages={349-402}, year={2016}, abstract={Studying the Sura of Al-Rehman on the morphological level deals with the subjects that involve deep studying to reveal its secrets. The study is divided into secondary titles according to their morphological forms sometimes, in other times we the researcher put the studied term as subtitle according to different opinions upon the term nature and derivational origin. In all the morphological formula or the studied terms all the linguists and interpreters opinion tocomprehend all the subject aspects to give a clear image, then the researcher selects the opinions that are closer to reality. The results could be summarized as following:- •Plural of paucity( Afa`l ) had been mentioned in Surat of Al-Rehman with the term of ( akmam) which has different opinions upon its single terms which is (kum), so does ( afnan) with its single (fen), which has another plurality( fenoon). •The plurality comes in different forms that are identified in the terms( nekhel/ fakehah); there is a different between(nekhel- nekheel/ fakehah- fawakeh), because nekhel is a genetic noun and nekheel is a plural; the genetic noun is more comprehensive than plural and it includes the singular, dual and plural. (Fakehah) is used rather than ( fawakeh) because the two terms have one morphological structure with different significances.•There is a difference upon the origin of ( Jan); does it mean (Jin) as the two term have the same meaning? or does is the singular of (Jin)?•The dual of ( dhawata) is used with its singular( dhawat) where the (waw) id dropped so it became ( dhat). It could be said that the origin is (dhawy) where the (yaa) is turned into (dhawa) and it singular is(dhoo).•Plural of plural is used in the Sura of Al-Rehman in two term( nawasy/ jawary) where it ends with (yaa).•The sura used a term with different meaning which is ( jana); it could be a noun to mean the fruits that are collected, or a passive particible.•The derivational origin of the term (rayhan) is defined to be ( faya'lan) as in (shaytan) where their plural is( rayheen and shyateen).•( Ma'sher) is a plural that has no singular.•The form ( fa'al) has different inflections of the ( faa).10-The two identical terms could be united or blended to be one term; the result could be with a focused of stress and exaggerations, so the common concept would be to increase the term structure to indicate the event repetition and succession. .

فالبحثُ الموسومُ بــ ( البحث الصرفي في سورة الرحمن ) أُريد منه التعرّضَ إلى أبرز البنى الصّرفية والمعاني التي أفادتها وذلك من خلال استقراء الألفاظ وتحديد أوزانها الصّرفية وفاقاً لما ألفناه في قواعد كلام العرب واستجلاء معاني تلك الأوزان وربط دلالاتها بحسب السياق القرآني في سورة الرحمن ، وقد اعتمدنا في كافة صحائف البحثِ على المصادر والمراجع المُعتمدة في الدراسات اللغوية عموماً والصّرفيةِ على وجه التحديد وقد كانت التفاسيرُ حاضرةً في كل ما تمَّ دراسته ، أما الآياتُ القرآنية خلال المبحث الواحد فتمَّ الاستشهادُ بها وفقاً لتسلسل آياتها في السورة محلِّ البحث ، أما الموضوعاتُ التي تمّت دراستها فقد صدّرنا عنوانَها بالوزنِ الصّرفي الذي جاءَ به اللفظُ أحيانا نحو: ( اختيار صيغة جمع القلة أفعال ) أو ( اختيار اسم المفعول ) أو ( اختيار صيغة فعال ) ومثله ( صيغة فعلل ) في أحايين أُخرى جعلنا العنوانَ عامّاً شاملاً ولم نحدده بوزنٍ معينٍ أو لفظةٍ معينةٍ ؛ لأنَّ الألفاظ والأبنية تتعددُ في هذا العنوان كما هو الحال في دراستنا ( لاسم الجنس) أو لصيغة ( منتهى الجموع ) وقد يُوضعُ تحت العنوان شاهداً واحداً ؛ لأنّه الموضعُ الوحيد الذي ضمّته سورةُ الرحمن كما هو الحال في ( المضاف إلى يا النسب الذي وضعنا تحته عبقري ) أو في دراستنا لصيغة المصدر الذي وضعنا تحتها ( بحسبان ) أو دراستنا للفظ ( ذواتا ) تحت عنوان التثنية ، ومثله الأَلفاظ التي لا مفرد لها من لفظها واستشهدنا بلفظ ( معشر ) أو اعتماد صيغة المصدر الميمي ووُضِعَ فيه لفظ ( مقام ) وكذا الحال بالنسبة إلى ( اعتماد صيغة ذات معنى متعدد )، وفي محالٍ أُخرى من البحث صدّرنا العنوانَ باللفظ المراد دراسته كما في ( الريحان ) و( الآء ) ، أما عــلَّــــةُ تصدّر هذه الأَلفاظ وجعلها عنواناً مدروساً فذلك راجِعٌ إلى تعدد الآراء التي قيلت في تحديد أصلها الاشتقاقي ، والمعنى الذي يدلُّ عليه كلُّ أصلٍ .ومن الجديرِ بالذكرِ أن ننوه إلى أنَّ الباحثَ استشهد بالتفاسير القرآنية وفقاً لسني وفيات أصحابها حيث يبدأ بالأقدمِ وفاةً ثم ما يليه إلاَّ في بعض المواضعِ التي اقتضى فيها التقديمُ والتأخيرُ بناءً على وفرةِ النصوص التي تخدم البحث.وقد جرتْ منهجية البحثِ على التوازن في طرح المعلومة ِمن دون تطويلٍ مملٍ أو إيجازٍ مخلٍّ وفقاً لما يتطلّبه المقام .وقد طُوِيت صفحاتُ البحث بالخاتمة التي تعرّضَ فيها الباحثُ إلى أهم النتائج التي توصّلت إليها الدراسةُ فالمصادرُ ثم الملخّص باللغة الانكليزية .يأملُ الباحثُ أن يكون قدّمَ خدمةً يسيرةً لخير كتابٍ أُنزل على خير أُمة ، وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين} }