TY - JOUR ID - TI - الظاهراتية في خطاب العرض المسرحي العراقي AU - زينة كفاح علي الشبيبي PY - 2016 VL - 24 IS - 3 SP - 1369 EP - 1391 JO - Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل SN - 19920652 23128135 AB - The research tackles the reflection of the philosophical, phenomenologist concepts and their trends in the space of the Iraqi theatrical performance. The research falls into three chapters: The first deals with the problem, the importance, the aims, and the limits (2014-2015). The second chapter is composed of two sections: the first which is titled (Phenomenologism of the Concept and its Transformations) passes through a group of philosophers beginning with Husserl to Gadamer. The second section is titled (The Phenomenologism and its Effect on the Reception of the theatrical Performance). The third chapter is concerned with the analysis of two samples: (Summer Rain) directed by Kadhim Al-Nassar and (The Cloak) by Sa'ad Huabi. The chapter ends with the results, the conclusions and the bibliography.

يقوم البحث على أربعة فصول تضمن الفصل الأول: مشكلة البحث وأهميته والحاجة اليه وهدف البحث وحدوده التي حددت زمنياً من عام 2014 – 2015 وتحديد المصطلحات وجاء الفصل الثاني على مبحثين:المبحث الأول: وعنون بـ(الفينومينولوجية المفهوم وتحولاته) أما المبحث الثاني: (الفينومينولوجية وأثرها في استقبال خطاب العرض المسرحي).وعني الفصل الثالث بتحليل عينة البحث التي شملت عرض (مطر صيف) للمخرج كاظم النصار وعرض (العباءة) للمخرج (سعد اهدابي) وانتهى البحث الى بعض النتائج في الفصل الرابع منها:تقدم علامة المكان في خطاب العرض المسرحي في العينتين عنصراً ظاهراتياً بما يحمله من علامات متنوعة, و للجسد سمته الظاهراتية وحضوره نظيراً للمكان في الإرسال ومحل العلامات من كلا الطرفين. ER -