@Article{, title={Intellectual context of United States foreign Policy toward political Islam السياق الفكري للسياسة الخارجية الأمريكية تجاه الإسلام السياسي}, author={Salim M. Abdullah سالم مطر عبدالله}, journal={Journal of International studies مجلة دراسات دولية}, volume={}, number={64-65 عدد مزدوج}, pages={295-323}, year={2016}, abstract={Foreign policy of any country of the world is moving according to a particular approach, it represent a framework that governs movement and push them towards achieving their goals. This framework is tantamount to intellectual reference to those countries, the United States like other countries with reference behavior and determines paths and methods to achieve their objectives, conduct of foreign affairs.Observers of US foreign policy since the events of September 11 2001, will note that there is a growing debate about the policy toward political Islam (movements or parties), and on the classification of these movements or parties. It varied between putting all Islamic movements and events in the same status, and the distinction between them, while I went the viewpoint of a third out that there is a possibility of convergence whatever the formula (alliance, coexistence) between the United States and the Islamic movements and parties in the Arab and Islamic countries.This debate and the multiplicity of visions and viewpoints regarding political Islam as well as other issues that have made American foreign policy are subject to a formulation, and direction, and goals, in large part to the influence of American religious and political right currents, which escalated influence in American politics, both directly and through the participation of a number of leaders in the US administration between the period (2000 - 2008), or indirectly through strategic theses provided by think tanks and institutions of research, as well as through anti campaigns adopted by these currents within the United States and abroad, which was revealing, for the fact that attitudes America, formal and informal, of political Islam.

تتحرك السياسة الخارجية لكل دولة من دول العالم وفق نهج معين، يمثل الإطار الذي يحكم حركتها ويدفع بها نحو تحقيق أهدافها. هذا الإطار هو بمثابة المرجعية الفكرية لتلك الدول، والولايات المتحدة الأمريكية كسواها من الدول لها مرجعية تحدد سلوكها وسبلها وأساليبها في تحقيق أهدافها وتصريف شوؤنها الخارجية.والمراقب للسياسة الخارجية الأمريكية منذ أحداث11 أيلول/سبتمبر عام2001، سيلحظ أن هناك تزايداً في الجدل حول هذه السياسة تجاه الإسلام السياسي (حركات أو أحزاب)، وحول تصنيف هذه الحركات أو الأحزاب. إذ تباينت ما بين وضع كل الحركات والفعاليات الإسلامية في المنزلة ذاتها، وما بين التمييز بينها، فيما ذهبت وجهة نظر ثالثة إلى أن هناك إمكانية للتلاقي أياً كانت الصيغة (تحالفاً، تعايشاً) بين الولايات المتحدة الأمريكية والحركات والأحزاب الإسلامية في الدول العربية والإسلامية.هذا الجدل والتعدد في الرؤى ووجهات النظر المتعلقة بالإسلام السياسي فضلا عن قضايا أخرى جعلت السياسة الخارجية الأمريكية تخضع في صياغتها، وتوجهاتها، وأهدافها، في جانب كبير منه التأثير تيارات اليمين الديني والسياسي الأمريكي، والتي تصاعد تأثيرها في السياسة الأمريكية، سواء بصورة مباشرة عن طريق مشاركة عدد من قادتها في الإدارة الأمريكية بين المدة (2000 –2008)، أو بصورة غير مباشرة عن طريق الأطروحات الإستراتيجية التي قدمتها مراكز الفكر ومؤسساتها البحثية، وكذلك عن طريق الحملات المضادة التي تبنتها هذه التيارات داخل الولايات المتحدة الأمريكية وخارجها، والتي جاءت كاشفة، لحقيقة المواقف الأمريكية، الرسمية وغير الرسمية، من الإسلام السياسي.} }