TY - JOUR ID - TI - The dramatic transformation of the literary text to theatrical drama Epic of Gilgamesh and the flood drama For (Adil Kadhim) model التحويل الدرامي من النص الأدبي إلى الدراما المسرحية ملحمة كلكامش ومسرحية الطوفان لـ (عادل كاظم) إنموذجا AU - Shatha Taha Salem شذى طه سالم PY - 2016 VL - IS - 16 SP - 39 EP - 56 JO - Journal of Nabo مجلة نابو SN - 24114650 AB - Reveals this search for the most important are some aspectsthat are specific text epic, as well as text theatrical and tookthe researcher Epic of Gilgamesh and play the flood Adel Kadhimadaptation of the epic as a model, and how close spacing betweenMonday because both are subject to special laws going internalsystem for each race of the races has therefore included this researchstudy of the dilemma and structural research and Mngethand its importance and objectives and then touched research toidentify the most important terms also wish four Investigation sectionfirst talked about the dialogue in the saga of the language oftechnology, while the second section was about the language ofdialogue technique in the play included the most important theoreticalframework indicators, while the third section dealt withthe research procedures which epic of Gilgamesh analysis as wellas analysis of the flood to play just Kazim, then the fourth section,which concluded that the most important results and a list ofsources and job references.The most important of these results: -1. saga of the long hair and the language that is in the form of anovel of the events ranged widely adopted.2. The language of dialogue adopted by the flood theatrical languageof poetry intense that do not rely on stretching and strengthdwell but was from the power of the play.

يكشف هذا البحث عن اهم بعض الجوانب التي تختص بالنص بالملحمة ، وكذلك بالنص المسرحيواخذت الباحثة ملحمة كلكامش ومسرحية الطوفان لعادل كاظم المأخوذ عن تلك الملحمة كنموذج ، ومدىالاقتراب والتباعد ما بين الاثنين لان كليهما يخضعان لقوانين خاصة تُسير المنظومة الداخلية لكل جنس منالاجناس ولذلك فقد تضمن هذا البحث دراسة الاشكالية ثم هيكلية البحث ومنجيته واهميته واهدافه ثمتطرق البحث الى تحديد اهم المصطلحات وتمن ايضا اربعة مباحث المبحث الاول تحدثت عن تقنية لغةالحوار في الملحمة ، اما المبحث الثاني فكان عن تقنية لغة الحوار في المسرحية وضم اهم مؤشرات الاطارالنظري ، اما المبحث الثالث فقد تناول اجراءات البحث وهي تحليل ملحمة كلكامش وكذلك تحليل مسرحيةالطوفان لعادل كاظم ، ثم المبحث الرابع والذي خلص الى اهم النتائج وقائمة بالمصادر والمراجع المهمة .واهم تلك النتائج :-1. اعتمدت الملحمة على لغة الشعر الطويل والذي يكون على شكل رواية للأحداث بشكل مسهب .2. لغة الحوار التي اعتمدتها مسرحية الطوفان لغة شعرية مكثفة لا تعتمد على الاطالة والاسهاب بل كانتقوتها من قوة الفعل المسرحية. ER -