@Article{, title={دوافع الصراع النفسي لشخصية المرأة في نصوص شكسبير المسرحية}, author={سعد علي ناجي}, journal={Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل}, volume={24}, number={4}, pages={2218-2248}, year={2016}, abstract={The world stage interface civilized source of culture underlying seeking to improve the communities, because of its cognitive properties included in Botguetha all humanitarian areas, particularly psychological, as the latter represents based foundation to describe the psychological structures of the characters dramas and especially (the women) on levels : the level of motivation, and the level of conflict that led to those motivations. Because Shakespearean theater possessed of great significance as the nose, it has meant a search (the psychological motives of the woman's personality conflict in the texts of Shakespeare's play) to examine what motives the Shakespearean women and psychological repercussions on the nature of the behavior. Find the four chapters have been included. Annexation of the first chapter of the research problem, which centered around the following question: (What are the motives of Psychiatric woman's personality conflict in the texts of Shakespeare's play), and the importance of research, which was attributed to the need to examine the motives of Psychiatric woman's personality conflict in the texts of Shakespeare's play, being a model adequate to know and understand the psychological references for women worldwide, and it is needed, which starts from the fact that this research will benefit the workers in the theatrical field of writers and technicians, as well as scholars and specialists in the psychology of the theater, and target identification, which focused on identifying the motives of the psychological conflict of the personality of women in the texts of Shakespeare's play, was the border select ( temporal: 1590 m 1609 m), and (spatial: England), and (objective: the study of the psychological motives of the woman's personality conflict in the texts of Shakespeare's play), as well as operational definitions of terms contained in the title search. The second chapter (theoretical framework), consisted of two sections, as well as the stated indicators resulting from the theoretical framework, and previous studies. Researcher in the first section: personal psychology, and the second section has the researcher psychological conflict of the personality of women in the global theatrical text. As previous studies have included a study of the researcher (Abla Abbas Khudair) tagged (psychological and social composition of the woman's personality in the Shakespearean tragedy). And devoted the third chapter of the research procedures as it was determined the research community, who are (11) text theatrically, and learned from him the sample selected randomly, represented in my play (Hamlet) and (Othello), the researcher has the descriptive approach adopted (analytical) in the sample depending on what is dictated by the nature of the current research. The researcher concluded in the fourth quarter to mention the results that ran from sample analysis, and conclusions, and the list of sources. The sample results were summarized by the researcher as follows.

يعد المسرح العالمي واجهة حضارية ومصدراً من مصادر الثقافة التي تقوم عليها المجتمعات الساعية للارتقاء ، لما يتمتع به من خصائص معرفية شملت في بوتقتها كافة المجالات الانسانية ولا سيما النفسية ، بوصف هذه الاخيرة تمثل المرتكز الاساس في وصف البنى النفسية للشخصيات الدرامية وخصوصاً (النسوية) على المستويين: مستوى الدوافع ، ومستوى الصراعات التي تمخضت عن تلك الدوافع . ولان المسرح الشكسبيري يمتلك من الاهمية على النحو الذي أنف ، فقد عنى بحث (دوافع الصراع النفسي لشخصية المرأة في نصوص شكسبير المسرحية) الى دراسة ماهية الدوافع لدى المرأة الشكسبيرية وتداعياتها النفسية على طبيعة سلوكها . وقد اشتمل البحث على أربعة فصول . ضم الفصل الاول مشكلة البحث التي تمركزت حول التساؤل الآتي: (ما هي دوافع الصراع النفسي لشخصية المرأة في نصوص شكسبير المسرحية) ، وأهمية البحث التي عُزيَت الى ضرورة دراسة دوافع الصراع النفسي لشخصية المرأة في نصوص شكسبير المسرحية ، كونه يعد نموذجاً وافياً لمعرفة وفهم المرجعيات النفسية للمرأة عالمياً ، والحاجة إليه التي تنطلق من كون هذا البحث سيعمل على افادة المشتغلين في الحقل المسرحي من أدباء وفنيين ودارسين ومختصين في علم نفس المسرح ، وتحديد الهدف الذي تركَّز في التعرف على دوافع الصراع النفسي لشخصية المرأة في نصوص شكسبير المسرحية ، وتم تحديد الحدود (الزمانية: 1590م 1609م)، و (المكانية: انكلترا)، و (الموضوعية: دراسة موضوع دوافع الصراع النفسي لشخصية المرأة في نصوص شكسبير المسرحية) ، علاوة على التعريفات الاجرائية للمصطلحات الواردة في عنوان البحث . أما الفصل الثاني (الاطار النظري) ، فقد تألف من مبحثين ، فضلاً عن ذكر المؤشرات التي أسفر عنها الاطار النظري ، والدراسات السابقة . تناول الباحث في المبحث الاول: الشخصية في علم النفس ، دوافع الشخصية وصراعاتها النفسية , أما المبحث الثاني فقد تناول الباحث فيه الصراع النفسي لشخصية المرأة في النص المسرحي العالمي . أما الدراسات السابقة فقد تضمنت دراسة الباحثة (عبلة عباس خضير) الموسومة (التكوين النفسي والاجتماعي لشخصية المرأة في التراجيديا الشكسبيرية) . وخُصَّصَ الفصل الثالث لإجراءات البحث إذ تم فيه تحديد مجتمع البحث الذي تكون من (11) نصاً مسرحياً ، واستُخْلِصَت منه عينة البحث التي اختيرت بالطريقة العشوائية ، تمثلت في مسرحيتي (هاملت) و (عطيل) ، وقد اعتمد الباحث المنهج الوصفي (التحليلي) في العينة تبعاً لما تمليه عليه طبيعة هذا البحث . وقد خلُص الباحث في الفصل الرابع الى ذكر النتائج التي ترشحت من تحليل عينة البحث ، والاستنتاجات ، ثم قائمة المصادر .} }