TY - JOUR ID - TI - الأفعالُ الكلاميَّةُ في الخطاب الأخلاقيّ عند الإمامِ الحُسين عليه السلام دراسةٌ تداوليَّةٌ AU - رحيم كريم عليّ الشَّرِيفيّ AU - حسين عليّ حسين الفتليّ PY - 2016 VL - 24 IS - 4 SP - 2503 EP - 2521 JO - Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل SN - 19920652 23128135 AB - This research seeks to expos the phenomina of speech acts in the moral discource of imam Hussein (PBUH) The study discusses the speech acts as a form of the modern Pragmatic theory .it reprent a deep –rooted systematic source which comprised the Pragmatic dimensions especially the dimension of speech acts which studies an intented text that has its clearness , impactS and performances. speech acts reprents a wide approach of demonstration and conversation and this contemporary Pragmatism endeavars the speaker and the listener are in aconnected circle of conversation and communication which we have found in the moral discourse of imam Hussein, this what we intend to study in this research in order to show the menanings resulted from this discourse and to clearify the bridges of communication and demonstration . this study involves an introduction and three chpters: chpter one :the pivot of the moral discource of imam Hussein (PBUH) chpter two: direct speech acts in the moral discource of imam Hussein (PBUH) chpter three: in direct speech acts in the moral discource of imam Hussein (PBUH)

يسعى هذا البحث الى الكشف عن ظاهرة الأفعال الكلاميّة في الخطاب الأخلاقيّ عند الإمام الحسين () ، ومن هنا فإنّنا نَسْعَدُ حينما نتناوش جَنْبَة لغويّة تداوليّة عظيمة البيان، عاليّةَ المضمونِ في الخطاب الأخلاقيّ الحسينيّ وهي تغطّي _فيما نَخالُ _حيزًا كبيرًا مِنْ أدبِهِ . إنَّ الأفعالَ الكلاميّةَ تُمثُلُ بابًا عريضًا من أبوابِ الإبانة والتحاوُرِ، وهذا ما تَسْعَى إليه التداوليّة المعاصرة، فالمتكلّمُ والسامعُ في دائرة ٍمتصلةٍ من الحوار والتواصل ، وهو الذي ألفيناه في الخطابِ الأخلاقيّ الحسينيّ، وإنَّ معاينةَ الحدث الكلاميّ وأقطابَهُ تؤذن بتحقّق دلالة الحدث الكلاميّ الكليّة، وهذا ما نحاول مسترفدين إيّاه في مباحثتنا هذه، التي بدت على استظهار الدلالات المترشِّحَةِ من الخطاب الحسينيّ باستشراف جسور التواصل والإبانة؛ ومِنْ أجلِ استثمار القوى القوليّة، والتأثيريّة، والإنجازيّة التي تُعُورفت في الدرس التداوليّ، ولاسيّما في مظهر (الأفعال الكلاميّة)، وقد ائتلفت من ثلاثة مطالبَ، هي: المطلب الأول: الخطابُ الأخلاقيّ والتداوليَّة مقاربةٌ تأصيليةٌ، والمطلب الثاني:الأفعالُ الكلاميّةُ المباشرةُ في الخطاب الأخلاقي الحسيني(عليه السلام)، أمّا المطلب الثالث: الأفعالُ الكلاميّةُ غير المباشرةِ في الخطاب الأخلاقي الحسيني(عليه السلام) . ER -