TY - JOUR ID - TI - السخرية في نصوص عزيز نسين المسرحية AU - عامر صباح نوري المرزوك PY - 2017 VL - 25 IS - 1 SP - 232 EP - 248 JO - Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل SN - 19920652 23128135 AB - Ridicule humanitarian act cleanses the life and society of the negative phenomena that stand in the way their development, and human resorts to his talents to keep the community and advocate for life, and to comply with the social order, and irony in this manner is a positive constructive action, or is the art of highlighting the contradictory facts and negative thoughts in pictures moving away from direct attack, and for the purpose of revenge. Teem world stage experiments book took ironic way to experience the play on according to a different era of style to the era, and individual extremely to another group, and a social approach to political style, which made them carry a combination blended from: criticism, spelling, and sarcasm, and humor, humor, humor, humor. The writer of the Turkish playwright Aziz Nesin (1915_1995m) and one of the playwrights contemporaries who were interested in the community and his criticism of the book, perhaps the concept of irony in Nesin Theater took a form different from what it is accustomed book Dramatists a certain length of time, it is the theater (hybridization); tried to seriously blends the amusement and romantic realism, facts mental Balvelsvih, side sensuous mental aspect, the jeer cruel and squib and cash polemical, and this is a reflection of what he faced in his life, which was full of challenge that caused him to prison and animosities and continuous attempts assassinations, causing him to resort to a pseudonym, which at the beginning of his life Literary.

السخرية عملٌ إنساني يُطهِّر الحياة والمجتمع من الظواهر السلبية التي تقف عائقًا في سبيل تطورهما، والإنسان يلجأ إلى مواهبه للحفاظ على المجتمع ومناصرة الحياة ، وللتوافق مع النظام الاجتماعي ، والسخرية على هذا النحو هي عمل إيجابي بنَّاء ، أو هي فن إبراز الحقائق المتناقضة والأفكار السلبية في صور تبتعد عن الهجوم المباشر ، وعن غرض الانتقام .زخر المسرح العالمي بتجارب كُتّاب اتخذوا من السخرية السبيل في تجاربهم المسرحية على وفق أسلوب مختلف من عصر إلى عصر ، ومن غاية فردية إلى أخرى جماعية ، ومن أسلوب إجتماعي إلى أسلوب سياسي ، مما جعلها تحمل توليفة ممزوجة من : النقد ، والهجاء ، والتهكم ، والدعابة ، والفكاهة ، والنكته، والهزل .ويُعد الكاتب المسرحي التركي عزيز نسين (1915_1995م) واحدًا من الكُتَّاب المسرحيين المعاصرين الذين اهتموا بالمجتمع ونقده ، ولعل مفهوم السخرية في مسرح نسين اتخذ شكلاً مغايرًا لما اعتاد عليه الكُتَّاب المسرحيون ردحًا من الزمن ، فهو مسرح (هُجنة) ؛ إذ حاول أن يمزج فيه الجد بالهزل ، والرومانتيكية بالواقعية ، والحقائق الذهنية بالفلسفية ، والجانب الحسي بالجانب العقلي ، في تهكم قاسٍ وسخرية لاذعة ونقد جدلي ، ويُعَدُّ هذا انعكاسًا لما عاشه في حياته التي حفلت بالتحدي الذي تسبب له بالسجن والعداوات ومحاولات الاغتيالات المستمرة ، مما جعله يلجأ إلى اسم مستعار وهو في بداية حياته الأدبية . ER -