TY - JOUR ID - TI - Al Athar Alkorani Wa Aldini Fi Diwan Alsaid Mohammed Mahdi Bahar Alolom الأثر القرآني والديني في ديوان السيد محمد مهدي بحر العلوم AU - teacher Dr. Maytham Qais Mutlaq م.د. ميثم قيس مطلك PY - 2016 VL - 6 IS - 3 SP - 142 EP - 173 JO - Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية SN - 22272895 23130059 AB - The city of Najaf, one of the Islamic metropolises known scientific, literary and intellectual Bnhitha, has occupied the leading position in those fields, I took masses of students oF science brings together elements from different races and. In addition it emerged where many scientific and literary figures that recorded a significant presence, not only in Najaf, but extended its impact to other parts, and picked up their names Olson Scientific and Cultural Organization. When remember Najaf little scientific and cultural prosperity, and when little scientists referred to them stigmatized. In a decade of demonstrated to the viewer and the listener aware of their flags extraordinary, but reference from references bones, known as the scientific, cultural and literary biography, namely Mr. Mohammed Mahdi Bahr al-Ulum. It -Ma- liver from the livers of the scientific community, OvzAvmaz of its men, as long as I knew the family (Al Bahr al-Ulum) scientific Bntegha abundant, and servicing of the debt and service fields of knowledge is incalculable. Mr. Mohammed Mahdi Bahr al-Ulum along with his knowledge of religious sciences also found those who fought the midst of hair, and maturities in which his mind, and the systems in which the systems. The fight in poetry and pathos to say it is reminiscent of the famous proverb poet Farazdaq: (gouge sprocket lesser of the writing of one house of the hair). If the leadership of reference and take science seminary stood beside her hair culture, flow of that poetry of Mr. Bahr al-Ulum, Juma Mr. (Mohammed Sadeq al-Ulum), and got up to achieve all of (Mohammed JawadFakhruddin) and (Haider Shaker grandfather). This Court, which came in two parts: the first contains two poems in the right AhlulBayt (peace be upon them), and II took his poems on several occasions. And the search for the specificities biography of literary and operated from an artistic and creative phenomena search long to say it, are flocking views it; so Find felt to look for the Quranic and religious in the office of the impact of Mr. Mohammed Mahdi Bahr al-Ulum; culture Quranic and religious have had the most impact in the poetry of the poet. And the effects seemed so clear-cut in his office, how can it not? He grew up in the lap of the Koran, and grew up between the arms of religion, and endured the effort and diligence, and taking haunted those inherent mother to her son infant culture. We have demonstrated our Quranic impact in the poetry of poet through two axes: The first quote from any Koran. Second hint to what the Koran. The religious impact emerges in:First, the quote of the sayings of the Prophet (Allah bless him and his family) and the Imams (peace be upon them).Second hint to the sayings of the Prophet (Allah bless him and his family) and the Imams (peace be upon them).Third, historical accidents and linked to religious figures.Fourth: the reference to scientific figures and said the works of scientists.Fifth: the impact of jurisprudential language in his poetry.

مدينة النجف الأشرف واحدة من الحواضر الإسلامية التي عرفت بنهضتها العلمية والأدبية والفكرية , وقد شغلت موقع الريادة في تلك الميادين , وأخذت جموع طلبة العلم تتوافد عليها من مختلف العناصر والأجناس والأنحاء. وإلى جانب ذلك برزت فيها العديد من الشخصيات العلمية والأدبية التي سجلت حضوراً متميزاً , ليس في النجف فحسب، بل امتد أثرها إلى بقاع أخرى، وتناقلت أسماءهم ألسن العلم والثقافة , فحينما تذكر النجف يذكر الازدهار العلمي والثقافي، وحينما يذكر علماؤها يشار لهم بالبنان. وفي خلال حقبة من الزمن تجلى للناظر والسامع علم من أعلامها الأفذاذ، بل مرجع من مراجعها العظام، عرف بسيرته العلمية والثقافية والأدبية، ألا وهو السيد محمد مهدي بحر العلوم. فهو – اذاً- كبد من أكباد تلك الأسرة العلمية، وفذ من أفذاذ رجالاتها , إذ طالما عرفت أسرة (آل بحر العلوم) بنتاجها العلمي الوافر، وخدمتها للدين وميادين المعرفة خدمة لا تحصى. إنُّ السيد محمد مهدي بحر العلوم إلى جانب إلمامه بالعلوم الدينية نجده أيضاً ممَّن خاض غمار الشعر، وأجال فيه خاطره، ونظم فيه ما نظم. وخوض غمار الشعر ومكابدة القول فيه أمر يذكرنا بمقولة الشاعر الفرزدق الشهيرة: (قلع ضرس أهون عليَّ من كتابة بيت واحد من الشعر).إذا زعامة المرجعية والإحاطة بالعلوم الحوزوية وقفت إلى جانبها ثقافة الشعر، فتدفق من ذلك ديوان شعر للسيد بحر العلوم , جمعه السيد (محمد صادق بحر العلوم) , ونهض بتحقيقه كلُّ من (محمد جواد فخر الدين) و(حيدر شاكر الجد). ذلك الديوان الذي جاء في بابين : الأول منهما يتضمن قصائده في حق أهل البيت (عليهم السلام) , والثاني تناول قصائده في مناسبات عِدَّة. والبحث عن خصوصيات السيرة الأدبية وما تشغله من ظواهر فنية وإبداعية بحث يطول القول فيه، وتتوافد الآراء عليه ؛ لذا كان من مهمات البحث أنْ يبحث عن الأثر القرآني والديني في ديوان السيد محمد مهدي بحر العلوم ؛ فقد كان للثقافة القرآنية والدينية الأثر الكبير في شعر شاعرنا. وبدت آثار ذلك واضحة المعالم في ديوانه , كيف لا ؟ وهو الذي تربى في حجر القرآن، ونشأ بين أحضان الدين، وكابد الجهد والاجتهاد فيها، وأخذ يلازم تلك الثقافة ملازمة الأم لولدها الرَّضيع. لقد تجلى لنا الأثر القرآني في شعر شاعرنا من محورين: الأول : الاقتباس من آي القرآن الكريم. الثاني: التلميح إلى آي القرآن الكريم.أمَّا الأثر الديني فيتضح في : أولاً: الاقتباس من أقوال الرسول (صلى الله عليه واله وسلم)والأئمة (عليهم السلام). ثانياً: التلميح إلى أقوال الرسول (صلى الله عليه واله وسلم) والأئمة (عليهم السلام).ثالثاً: الحوادث التاريخية وارتباطها بالشخصيات الدينية. رابعاً: الإشارة إلى الشخصيات العلمية وذكر مصنفات العلماء. خامساً: أثر اللغة الفقهية في شعره. ER -