TY - JOUR ID - TI - The Metaphoric Image in Al-Ghadeeryat الصورة الاستعارية في الغديريّات AU - خليل عبد السادة إبراهيم الهلال PY - 2011 VL - 1 IS - 12 SP - 67 EP - 90 JO - Journal of Arabic Language and Literature مجلة اللغة العربية وادابها SN - 20724756 AB - AbstractThis paper deals with the (metaphor in Al-ghadeeriat Poems) through artistic analysis. We have also explained what is meant by Al-ghadeeriat in the introduction as a term to be presented to the mainstream literary circles and we limited it only to the poems that tackled the occasion on the pledge of allegiance at the pool of Khum as their subjects. Then the plan of the paper has been shown where we briefly discussed imagery. After that metaphor is studied through two sections; the first deals with the metonymy and the second discusses declarative metaphor.The paper ends up with a conclusion containing the results where we explained that this pictorial procedure has given the text sublimity in accordance with the sublimity of the idea the poets sought to express i.e. the incident of pledge of allegiance at the Pool of Khum where the significance is the rightful sovereign power of Imam Ali Bin Abi Talib (P.B.U.H.) Metaphor has contributed to the alteration of the expressed significance by moving it between the material and the rational and in embodying meaning and personifying it let alone the employment of the religious dimension to prove things and repudiating them and in ascribing proofs to tradition and refuting the proofs of the adversary and the employment of the senses. Poets denote to bring into prominence meaning by making their imagery closer to realization and more convincing.

ملخص البحثتناول هذا البحث (الصورة الاستعارية في الغديريات) بالدراسة التحليلية الفنية، وقد بيَّنا المقصود بالغديريّات في المقدمة بوصفه مصطلحاً نقدمه للساحة الأدبية وحددناه بالنصوص الشعرية التي اتخذت من بيعة الغدير (غدير خم) موضوعاً لها، ثم عرضنا خطة البحث فتحدثنا في التمهيد عن الصورة الفنية بشكل موجز، ثم تطرَّق البحث – بعد ذلك – إلى دراسة الصورة الاستعارية عن طريق مبحثين، اختص الأول منهما بدراسة الصورة الاستعارية المكنية، فيما درس المبحث الثاني الصورة الاستعارية التصريحية. وقد خلص البحث إلى خاتمة بنتائجه التي أوضحنا فيها أن هذا الإجراء التصويري حقَّق للنص جملة من المعطيات، وأعطاه سموّا توافق مع سمو الفكرة التي قصد الشعراء التعبير عنها، وهي واقعة (بيعة الغدير) حيث قضية ولاية أمير المؤمنين علي (عليه السلام)، وقد أسهمت الصورة الاستعارية في تغيير شكل الدلالة المعبَّر عنها بأن تنتقل به بين الحسي والعقلي، وفي تجسيم المعنى وتشخيصه فضلاً عمّا اشتملت عليه من توظيف للبعد الديني في إثبات ألأمور ونفيها، وفي إسناد الحجج ودحض حجج الخصوم، وتوظيف الحواس من سمع وبصر ولمس وغيرها توظيفاً متكاملاً، والشعراء في ذلك كله يقصدون إبراز المعنى وتشكيله وذلك بأن يجعلوا صورهم أقرب إلى الإدراك، ,أجلى للحجة، وأكثر إقناعاً للمتلقي. ER -