TY - JOUR ID - TI - The principle of human dignity in Islamic conception الكرامة الإنسانية في القرآن الكريم AU - Emaan Zaki Abdullah Osrah . إيمان بنت زكي عبد الله أسرة PY - 2017 VL - 13 IS - 69 SP - 229 EP - 251 JO - Al-Fatih journal مجلة الفتح SN - 87521996 AB - The principle of human dignity in Islamic conceptionThe emergence of Islamic Law (Sharia) has based on the principle of human dignity which Islamic law has guaranteed to human the being from the beginning of his creation. Islamic law has continued to support this principle by an educational approach strengthening its roots in the human soul; and by inserting this principle in its doctrine, ethics, and deeds with a balanced and integrated vision, that is compatible with its human descent nature and its gracious origin that is distinct from all the other creatures. That in order to protect human psyche from the material and moral humiliation, enhancing the pride within human soul by its slavery to God Almighty and establishing his divine approach. This principle empowers its authentic dimensions within the human soul and purifies it from its false aspects. That makes human dignity represents the bright image of human rights, legitimate duties, and an obvious vision of building a society that ensures value and importance for each individual.The Islamic conception of the principle of human dignity has been an integrated conception of its primary and secondary components, including its physical and moral dimensions, fair in determining what is private and general among people, and balanced in establishing the aspects of psyche in a way that results in the development of human personality which has been the successor upon the land of God according to His legislative approach.Depending on the importance of the principle of human dignity in achieving the human education, the research aims to consolidating this principle in the light of the Islamic perception by revealing its physical and moral dimensions, and its types according to the human-self to which it is related among the private and public.

ارتكز قيام الشريعة الإسلامية على مبدأ الكرامة الإنسانية ؛ لينفي عن الإنسانية الذل والمهانة بشقيها المادي والمعنوي , وليرسخ في النفس الإنسانية العزة بعبوديتها لله سبحانه وتعالى وإقامة منهجه على وجه الأرض , فكان التصور الإسلامي لمبدأ الكرامة الإنسانية تصورا متكاملا لمقوماته الأساسية والثانوية, شاملا لأبعاده المادية والمعنوية ,عادلا في إقرار الخاص منه والعام بين العباد, متوازنا في ترسيخه في جوانب الشخصية الإنسانية على نحو ينتج عنه تنمية الإنسان الخليفة لله على أرضه بمنهجه التشريعي . فلقد كفلت الشريعة الإسلامية للإنسان كرامته منذ بدء خلقه واستمرت تدعم هذا المبدأ بمنهج تربوي يقوي غرسه في الروح الإنسانية , بتأصيله في عقيدتها , أخلاقها وأعمالها برؤية متزنة متكاملة تتلاءم مع طبيعتها ذات الأصل والنشأة الطيبة الكريمة المتميزة عن بقية خلق الله تعالى, مما جعل الكرامة الإنسانية تمثل الصورة المشرقة للحقوق الإنسانية والواجبات الشرعية, والرؤية الجلية لبناء مجتمع يكفل لكل فرد قيمته.ووفق هذا التصور يمكن تصنيف الكرامة الإلهية للإنسان وفق ركيزتين أساسيتين تتعلق الأولى بأصل الكرامة الإنسانية وأنواعها والتي يعتني بها المبحث الثاني الموسوم بأنواع الكرامة للذات الانسانية, بينما تتعلق الثانية بالذات المكرمة من حيث أبعاد الكرامة المتصلة بها بين الخاص والعام ويعالجها المبحث الثالث الموسوم بأبعاد الكرامة الانسانية ؛ ليكن البحث هادفا تأصيل مبدأ الكرامة الإنسانية في ضوء التصور الإسلامي ببيان أبعادها التربوية .ولقد تناول البحث المحاور الاتية :المبحث الأول : مفهوم الكرامة الانسانية ومكانتها في التصور الإسلامي .المبحث الثاني : أنواع الكرامة للذات الانسانية في التصور الإسلامي : ( الكرامة المادية , الكرامة المعنوية ). المبحث الثالث : أبعاد الكرامة الإنسانية في التصور الإسلامي : ( الكرامة العامة والخاصة) ER -