TY - JOUR ID - TI - Chekhovs' Ivanov: A Portrait of The Russian Hamlet of The Eighteen Eighties شخصية إيـﭭـانوف عند تشيخوف: صورة هاملت الروسي في ثمانينيات القرن التاسع عشر AU - Fuad Abdul Muttaleb فؤاد عبد المطلب PY - 2016 VL - IS - 27 SP - 50 EP - 64 JO - Basic Education College Magazine For Educational and Humanities Sciences مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية SN - 23043717 23128003 AB - This research work points out the importance of Chekhov's Ivanov, among his other literary and dramatic works, for it comprises the seeds of his later dramatic development. His achievement in this play lies in the creation of a genuine dramatic type that combines two different literary traditions: the Russian character of the superfluous man, and the Hamletic protagonist manifested in the long series of nineteenth century literary productions. More specifically, Ivanov is in the tradition of Turgenev's conception of Hamlet, as reflected in his famous essay "Hamlet and Don Quixote" (1858). The work endeavours to trace the main features of Chekhov's first type that represents the Russian intellectual of the 1880s and his version of the Russian Hamlet. Consideration of the relationship between Chekhov's and Shakespeare's protagonists is carried out through allusions, themes, echoes, images and other attributes reminiscent of Hamlet in the Russian play. In this context, Ivanov is taken, as a typical character of his time, a time of political repression and stagnation in the Russian intellectual life, when not only heroism but also little deeds seemed impossible. The topic is investigated through a comparative and analytical outlook resorting to history and other critical works of literature and drama whenever they appear pertinent to discussion.

يشير هذا العمل البحثي إلى أهمية شخصية إيـﭭـانوف، في مسرحية تشيخوف التي تحمل اسم الشخصية، ضمن أعماله الأدبية والمسرحية الأخرى، إذ تتضمن بذور التطور المسرحي اللاحق لديه. ويكمن إنجازه هنا في إبداعه نموذجاً مسرحياً أصيلاً يمزج بين تقليدين أدبيين مختلفين: الشخصية الروسية المتمثلة في الرجل الفائض، والنموذج الهاملتي الذي يتبدى في سلسلة طويلة من الشخصيات الرئيسة في أعمال أدبية من القرن التاسع عشر. وبمزيد من التحديد، تأتي شخصية إيـﭭـانوف ضمن التقليد الأدبي الذي يعكس فهم إيـﭭـان تورغنييف لشخصية هاملت، كما تظهر من خلال مقالته الشهيرة "هاملت ودون كيشوت" (1858). يحاول هذا البحث تتبع الملامح الأساسية للنموذج الذي ابتدعه تشيخوف والذي يمثل المثقفين الروس في ثمانينيات القرن التاسع عشر ويعكس تصوره الفني لشخصية هاملت الروسي. وتجري دراسة العلاقة بين الشخصيتين الرئيستين لشكسبير وتشيخوف من خلال الأصداء والأفكار والإشارات والملامح الأخرى التي تُذكر بهاملت في المسرحية الروسية. تنظر الدراسة إلى إيـﭭـانوف بوصفه نموذجاً يعكس زمنه، وهو زمن قمع سياسي وجمود ثقافي في الحياة الروسية، كانت فيه البطولة وحتى الأفعال الصغيرة غير ممكنة، بل ومستحيلة أيضاً. ويتم تقصي الموضوع عبر منظور مقارن وتحليلي يستند إلى التاريخ أو إلى أعمال نقدية أدبية ومسرحية تتعلق بالنقاش الدائر في البحث. ER -