TY - JOUR ID - TI - Aligned chromatography (concentrated blacks and whites marginalization) in messages bigeye (T. 255 e) الانحياز اللوني (مركزة السود وتهميش البيض) في رسائل الجاحظ (ت255ه) AU - Abbas Mohammad Reza al-Bayati عباس محمد رضا البياتي AU - Muthana Hassan Abboud al-Khafaji مثنى حسن عبود الخفاجي PY - 2016 VL - IS - 29 SP - 280 EP - 290 JO - Basic Education College Magazine For Educational and Humanities Sciences مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية SN - 23043717 23128003 AB - This paper tries to shed light on its President of the topics that runs the cultural criticism and is aligned chromatography, taking the board bigeye of issuance of his communications anatomical material to detect the fingerprints of this Almngol cultural pattern in Arab culture structure since ancient times, and summed up the central idea, which is struggling search for provable and indigenization that bigeye may Nasr black sweat on the white race, and labored for the sake of opposing cultural pattern-based and work to undermine him and beat him and Thishamh fully, and sought to overthrow the equation rooted in the Arab and Islamic civilization since ancient times, from the White concentrated black and marginalization of the black concentrated White and the marginalization of the starting point in that of individual consciousness and memory and self-responsive to Onsagahma and strength and thus the bigeye one of the first intellectuals in the Arab civilization who Zaweloa kind of been a conscious or unconscious cultural criticism, via smart attempt aimed at destabilizing the general situation and resolving the equation list and undermine the firm cultural pattern in Arab culture, which extremism in the suppression of the black race and the contempt and Ghali in Tsaad white race and veneration for him

من متن الجاحظ المتمثل برسائله مادة تشريحية لاكتشاف بصمات هذا النسق الثقافي المتغول في بنية الثقافة العربية منذ القدم، وتتلخص الفكرة المحورية التي يجاهد البحث في سبيل اثباتها وتوطينها بأن الجاحظ قد نصر العرق الأسود على العرق الأبيض، وجاهد في سبيل معارضة النسق الثقافي القائم وعمل على تقويضه وضربه وتهشيمه بشكل تام، وسعى لقلب المعادلة المتجذرة في الحضارة العربية والإسلامية منذ القدم، من مركزة الأبيض وتهميش الأسود إلى مركزة الأسود وتهميش الأبيض منطلقاً في ذلك من وعيه الفردي وذاكرته الذاتية ومستجيباً لأنساقهما وقوتهما وبذلك يكون الجاحظ من أوائل المثقفين في الحضارة العربية الذين زاولوا نوعاً من النقد الثقافي بصورة واعية أو غير واعية، عبر محاولته الذكية الهادفة إلى زعزعة الأوضاع العامة وحلحلة المعادلة القائمة وتقويض النسق الثقافي الراسخ في الثقافة العربية، الذي تطرف في قمع العرق الأسود والازدراء به وغالي في تسييد العرق الأبيض والتعظيم له. ER -