@Article{, title={Grammatical Simplification of the Oath in the Holy Quran and its Cultural Response According to Dr. Shawki Dayf التيسير النحوي للقسم القرآني واستجابته الحضارية عند الدكتور شوقي ضيف}, author={Hana'a Jawad Al-Isawi هناء جواد عبد السادة العيساوي and Hakim Fadeel Etewi حاكم فضيل عطيوي}, journal={Basic Education College Magazine For Educational and Humanities Sciences مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية}, volume={}, number={31}, pages={417-429}, year={2017}, abstract={The goal of this research is to release facilitation of civilization and vision that have contributed to the field as the Quranic efforts, was the choice directed to the efforts of one of the flags of grammar easing who knew his place in Arab universities and Arabic language academies, does not mean only Dr. Shawki Daif who has had a clear impact in easing the movement of development grammar to include as the Qur'an, and here will be the section of Quranic and Trakiph grammatical is the appropriate application of what Asthdvinah of this research, and it included a number of important issues. First: the goals of easing grammar and vision of cultural and site Shawqi Daif where, second: concept idiomatic for the Department of Quranic and share Shawqi Daif it, third: grammatical structures of the Department of Quranic interpretation when Shawki guest, with the result that we go out to see a civilized response to Islamic teachings and intellectual assets to facilitate the understanding of grammar of the Koran to impose the cultural specificity and the need to build a knowledge generations on a firm's assets

يرمي هذا البحث إلى بيان جهود التيسير ورؤيته الحضارية التي أسهمت في مجال النحو القرآني، فكان الاختيار موجهاً إلى جهود أحد أعلام التيسير النحوي الذي عرف بمكانته في الجامعات العربية ومجامع اللغة العربية، ونقصد الدكتور شوقي ضيف (1910م-2005م) الذي كان له الأثر الواضح في تنمية حركة التيسير النحوي لتشمل النحو القرآني، وهنا سيكون القسم القرآني وتراكيبه النحوية هو التطبيق المناسب لما استهدفناه من هذا البحث، وعليه تضمن عدداً من القضايا المهمة، أولاها: أهداف التيسير النحوي استجابته الحضارية وموقع شوقي ضيف فيه، وثانيها: المفهوم الاصطلاحي للقسم القرآني ومشاركة شوقي ضيف فيه، وثالثها: الصيغ النحوية للقسم القرآني وتفسيرها عند شوقي ضيف، فكانت النتيجة أن نخرج برؤية حضارية تستجيب للتعاليم الإسلامية وأصولها الفكرية في تيسير الفهم النحوي للقرآن الكريم لما يفرضه من ميزة حضارية وضرورة معرفية لبناء أجيال البلاد العربية والإسلامية على أصول راسخة} }