TY - JOUR ID - TI - مفهوم الشرط في مدرسة النجف الأشرف "السيد الخوئي أنموذجاً" AU - خولة مهدي شاكر الجراح PY - 2017 VL - IS - 42 SP - 353 EP - 386 JO - The islamic college university journal مجلة الكلية الاسلامية الجامعة SN - 19976208 26644355 AB - The topics of terms are regarded an important.Aspect in the structure of jurisprudential topics، topics of utterances، mental topics، justification and actual topics،which no researcher or studier can ignore and benefit from other topics before mastering it as a basic subject.To know one of the utterances better I chose this topics as for the problem of the research، it is the difference among the scholars in proving the concept of the conditional sentence.The example of the study is Al-sayed Al-khu'ei and his opinion in revealing the Concept of the conditional case. The research has mentioned his opinion and discussion of the opinion of some of those who preceded him with dedecating topics for the opinion of some of those who are from the same time period and some of his student. The plan of the research was as follows: The first topic: the linguistic and terminological of each of (the concept، the condition and the concept of the condition). The second topic: the sayings of some of the scholars who preceded al- sayed al- khu'ri and discussing them.The third topic: the sayings of some of the scholars who preceded and who lived the same periods of al- sayed al- khu'ei and discussing them. The research reached the the following results: 1- the intended meaning of the understood meaning is that not all meanings can be understood from the utterance. The intended meaning is a spicail part of the meaning versing the spoking utterance by the obligatory indication based on on necessity of the exact meaning or the general one meaning.2- The connection between the understood and the spoked is different from the connection in the topic of the mental connections between the necessity of something and the necessity of its introduction and between the necessity of something and the necessity of leaving it.3- The position of the speech is not in the justification of the speech after its absence، but it lies in the origin of its existence as in all of the topic.4- The indication of the conditional case is based on bases and those bases connot be foand at the same time، therefore it has no indication for the understood meaning.5- The indication of the conditional case on the understood meaning is based on the theory f the sayed in composition and statements and the concept cannot be proved based on the theory mentioned.6- In the light of the previous point، the opinion of al-sayed al- khu'ei that the concept of the conditional case is proved by his theory in the composition and statements.

بعد كتابتنا وتصفحنا للبحث - بعد الكتابة - استطعنا التوصل إلى النتائج الآتية:1- إن المراد من المفهوم ليس كل معنى يفهم من اللفظ، بل المراد منه حصة خاصة من المعنى في مقابل المنطوق. ويطلق لفظ المفهوم على كل معنى يفهم من اللفظ بالدلالة الالتزامية المستندة إلى اللزوم البين بالمعنى الأخص أو الاعم.2- تمتاز الملازمة بين المفهوم والمنطوق عن الملازمة في مباحث الالتزامات العقلية كالملازمة بين وجوب شيء ووجوب مقدمته وبين وجوب شيء وحرمه ضده ونحو ذلك في نقطة - وهي الملازمة بينهما هنا من اللزوم البين بخلاف الملازمة هناك، فإنها غير بينة.3- إن محل الكلام ليس في حجية المفهوم بعد الفراغ عن وجوده، بل إنما هو في أصل وجوده كما هو الحال في جميع مباحث الالفاظ.4- إن دلالة القضية الشرطية على المفهوم ترتكز على ركائز وتلك الركائز وإن تم بعضها، ولكن بما أنها لا تتم جميعا فلا دلالة لها على المفهوم لا بالوضع ولا بالإطلاق.5- إن دلالة القضية الشرطية على المفهوم ترتكز على ضوء نظرية السيد الخوئي  في بابي الإخبار والإنشاء، ولا يمكن إثبات المفهوم لها على ضوء نظرية المشهور في هذين البابين6- على ضوء النقطة السابقة فان رأي السيد الخوئي هو ثبوت المفهوم للقضية الشرطية وفق نظريته في بابي الإخبار والإنشاء، وهذا ما لم يتطرق له الشيخ البهادلي باعتباره تلميذ للسيد بل قال إنه رأي السيد الخوئي:- عدم الدلالة مطلقا أي لا ظهور للقضية الشرطية في المفهوم، وهذا ليس هو رأي السيد كما وجد البحث من خلال اطلاعه على آراء السيد. ER -