@Article{, title={المُحْكَمُ وَالمُتَشَابَه بَيْنَ الثَّابِتِ وَالمُتَغَيِّر دِرَاسَةٌ تَحْلِيْليّةٌ}, author={حكمت عبيد حسين الخَفَاجيّ and زهراء طالب عبد حمادي}, journal={Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل}, volume={25}, number={2}, pages={648-673}, year={2017}, abstract={The Study (of like-arbitrator) and one of the most important cognitive Investigation System Science Koran, which pervaded the blogs jurisprudence and explanatory and others, scientists research and survey; Its importance venerable in helping the interpreter to get to the finish, which is detected Murad God taking gently look under (the limits of human machine), and keep track of search scholarly opinion (of the commentators and the flags of Quranic Sciences) since the time of the Companions until the present time , And found that they agreed on the inclusion of the Koran to the arbitrator and the like-but they differed very different in the case of developing specific idiomatic significance of these characterizations Quranists, specifically the meaning of the arbitrator and the like-in the seventh verse of Surah Al-Imran, neither the terminology consistent with this subject, but what Zafar its search of some modern interpreters Imami phrases; it came their terms appropriate to the context of the verse in question search fixedIt seems that the reason for this disagreement between the result of Khalthm Study (interpretation) on the one hand, and Study (arbitrator and of Like) on the other hand, and a commitment not to occurrence of such a dispute should be like-interpretation of the circle come out ,And placed in summed up the Koran its return to the arbitrator, which is the origin of the book, and mother of the book, rises this similarity, which it rises arbitrator's interpretation of him, and so rift is narrowing between the media of this recital, and this approach is drawn Ahlulbait phrases (them peace), shall be fixed accordingly

يُعدّ مبحث (المُحْكَم والمتشابَه) واحدًا من أهمّ مباحث المنظومة المعرفيّة لعلوم القرآن الكريم، والتي زخرت بها المدوّنات الفقهية والتفسيرية وغيرها، فتناوله العلماء بالبحث والاستقصاء؛ لأهميّته الجليلة في إعانة المفسّر للوصول إلى مبتغاه، وهو الكشف عن مراد الله تعالى مع الأخذ بلطف النظر قيد (بحدود المُكْنَة البشريّة)، وقد تتبّع البحث أقوال العلماء (من المفسرين وأعلام العلوم القرآنيّة) منذ عصر الصحابة وحتى الوقت الحاضر، فوجد أنّهم اتّفقوا على اشتمال القرآن الكريم على المحكم والمتشابه، ولكنّهم اختلفوا اختلافًا شديدًا في قضيّة وضع دَلالة اصطلاحيّة محدّدة لهذين الوَصْفَين القرآنيين، وتحديدًا في المراد من المحكم والمتشابه في الآية السابعة من آل عمران، فلم تكن مصطلحاتهم ثابتة بهذا الموضوع، سوى ما ظفر به البحث من عبارات بعض مفسّري الإماميّة المحدَثين؛ إذ جاءت عباراتهم مناسبة لسياق الآية المذكورة، فعدّها البحث ثابتة بهذا اللحاظ . ويبدو أنّ سبب خِلافهم هذا ناجمٌ من خلطِهِم بين مبحث (التأويل) من جهة، ومبحث (المُحْكَم والمُتَشَابَه) من جهةٍ أخرى، والتزامًا بعدم حدوث مثل هذا الخِلاف ينبغي أنْ يُخرج المتشابه من دائرة التأويل، ويوضع فيما خصّه القرآن به من عودة إلى المحكم، الذي هو أصل الكتاب، وأمّ الكتاب، فيرتفع بذلك التشابه، وهو إنّما يرتفع بتفسير المحكم له، وبذلك تضيق شقّة الخِلاف بين الأعلام من هذه الحيثيّة، وهذا المنهج ما رسمته عبارات أئمّة أهل البيت (عليهم السلام)، فيكون ثابتًا تبعًا لذلك .} }