@Article{, title={الإعلال في الدرس الصوتي الحديث}, author={حمزة خضير أفندي}, journal={Journal Human Sciences مجلة العلوم الانسانية}, volume={1}, number={24}, pages={229-249}, year={2017}, abstract={This thesis addressing vocalization subject within the data talk voice lesson, and then through a series of acoustic laws are: the same Act, the offense, the law tomography system (audio clip) of the Arabic language, and the law of least effort, and the law of the strongest (turn the weak into the strongest voice sound ) depending on the vocal writing in interpreting it. The purpose of this research; because there are a number of issues on the subject of the old Alaalal linguists may mix resulting in a reflection so confused on acoustic and morphological issues. And I view the old views quickly, and then touched on the views modernists, sometimes in favor of, and opposed to other times, with a host of cast based on scientific grounds my views in order to reach a number of morphological and vocal on the subject of Alaalal rules. Among the illusions that the movements have long consonants and this is something that does not exist in Arabic. How inhabit those characters which movements? Or that these long movements are preceded by the movement of her sex, it means that the silent voice in one section peaks and this, too, which does not exist in the Arab, or the issue of the confluence of dwelling which is when it comes after a long movements, the voice of the silent residents and Hzvoha and compensated by appropriate movement and this also does not It exists in Arabic, so they talk voice lesson came to address these issues

يُعنَى هذا البحث بمعالجةِ موضوعِ الإعلال ضمن مُعطيات الدرس الصوتي الحديث, وذلك عن طريق مجموعة من القوانين الصوتية وهي : قانون المماثلة, وقانون المخالفة, وقانون النظام المقطعي ( المقطع الصوتي ) للغة العربية, وقانون الجهد الأقل, وقانون الأقوى ( يُقلَب الصوت الضعيف إلى الصوت الأقوى ) معتمدًا على الكتابة الصوتية في تفسير ذلك، والغرض من هذا البحث هو الوقوف على جملة من القضايا في موضوع الإعلال الذي خلط فيها اللغويون القُدَماء ممّا أدّى إلى انعكاس ذلك الخلط على المسائل الصوتية والصرفية، وقمتُ بعرض آراء القُدَماء بصورة سريعة, ومن ثَمَّ تطرقتُ إلى عرض آراء المُحدثين, مُؤيدًا تارة , ومُعارِضًا تارة أُخرى, مع الإدلاء بجملة من آرائي المُستندة إلى أُسُسٍ علمية من أجل الوصول إلى جملة من القواعد الصوتية والصرفية في موضوع الإعلال . ومن جملة الأوهام أنّ الحركات الطويلة عندهم أحرف ساكنة وهذا مما لا وجود له في العربية إذ كيف تُسكّن تلك الأحرف وهي حركات ؟ أو أنّ هذه الحركات الطويلة تكون مسبوقة بحركة من جنسها فهذا يعني أنّ للصوت الصامت في المقطع الواحد قمتين وهذا أيضًا مما لا وجود له في العربية, أو مسألة التقاء الساكنين وهي عندما يأتي بعد الحركات الطويلة صوت صامت ساكن حذفوها وعوضوا عنها بالحركة المناسبة لها وهذا أيضا لا وجود له في العربية, ولذلك جاء الدرس الصوتي الحديث ليعالج هذه القضايا .} }