@Article{, title={Intellectual buildings of political violence in Kharij المباني الفكرية للعنف السياسي عند الخوارج}, author={Mohamed Ibrahim Pepl محمد إبراهيم فلفل}, journal={Kufa Journal of Arts مجلة اداب الكوفة}, volume={ج2}, number={33}, pages={265-294}, year={2017}, abstract={The dissidents' matter is considered one of the matters which occupied the mind of thinkers and scientists as that matter included extremism , violence and exaggeration . The dissidents are a team appeared in the first Hijri century especially in Siffeenwar . They are the first of the Islamic movements which used the religious violence to take a political dimension .They lifted a slogan of ( no governing but for god ) . Thus , the believers' prince "Ali Ben AbiTaleb" replied ( their slogan is right word aiming to vein . yes , there is no governing but for god . Those people said there is no a prince but this contracts the fact as people need a price who may be good or bad .this slogan was so ambiguous based upon its origin and it is considered political in spite of its religious meaning and it is not Islamic principle to express the essential political Islamic theory This study is trying to know the political violence by the dissidents against the others. These dissidents considered the others unbelievers so it is possible to kill them It is necessary to study the dissidents thinking clearly to not let their ideas and principles to be used due to the desires to get the higher position within the authority .This study starts from a theory saying that the political violence of the outers sets out really from political origins but in fact it is religious . they interpret the religious texts due to their desires and opinions to achieve their aims . we are trying to confirm that by this study . the study was divided in to 4 arises . the 1st axis is a knowledge entry of the political violence , the 2nd axis id sealing with the dissidents origin , the 3rd axis is dealing with the religious and political principle of them and the 4th axis is focusing on the dissidents' credits in using the violence Finally , I stated the conclusions .

من خلال ما تقدم يمكن القول، ان فرقة الخوارج مارست العنف السياسي على الآخر وحكموا على من خالفهم بالكفر وجواز قتله، كما حدث في قتلهم لعبد الله بن الخباب من الآرث وغيره وقولهم بأن الأمامة جائزة في قريش وغيرهم وانكارهم تحكيم الرجال، وأدعائهم أنه كفر، ويجمعهم القول بالتبري من أمير المؤمنين علي بن ابي طالب ()، ويقدمون ذلك على كل طاعة ويكفرون أصحاب الكبائر، واستعمالهم لمقولة (لا حكم الا لله)، والخوارج بهذا الشعار يذهبون الى أن الله تعالى هو الذي يجب أن يتولى الحكم في النزاعات والخصومات كافة التي تقع بين البشر وليس هذا فحسب، بل ان هذا الشعار قد تطور الى درجة أن الخوارج أخذوا بالسعي الحثيث صوب تطبيق الـ (حكم الا الله)، من خلال محاولة القضاء على أنظمة الحكم القائمة. واطلاقهم على انفسهم بعض التسميات لاضفاء نوع من القدسية وإعطاء لتلك التسميات غطاء إسلامي، كاستخدام تسمية تنظيم الدولة الإسلامية مثلاً. واتباعهم لسياسة الأرض المحروقة اتجاه مخالفيهم، حيث استباحة قتل الأطفال والنساء وحروق جميع الممتلكات؛ لأنهم يعدون ارض مخالفيهم دار شرك. والحقيقة ان تطرف فكرهم وادراكهم للنصوص الدينية كان ادراكاً ظاهرياً الى حد كبير، كما كان ادراكاً سطحياً الى حد كبير. فكانوا يرفضون النقاش والمشاورة في المواضيع الخلافية ويطبقون سياسة نفذ ولا تناقش. واتباعهم سياسة القوة في تطبيق الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر بينما هناك، طرق أخرى، يمكن أن يتحقق بها الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر، الا وهي الدعوى بالتي هي أحسن (دعوة اللسان)، فضلاً عن (دعوة القلب)، عن طريق الدعاء. ولقد لاحظنا بوضوح، مدعى الغلو في فهم الدين لدى الخوارج مما جعلهم يتنكبون الطريق فيضلوا عن معرفة الحق، ولهذا أوصى امير المؤمنين علي بن أبي طالب ()، اصحابة بألا يقاتلوا الخوارج من بعده، لأن من طلب الحق فأخطاه، ليس كمن طلب الباطل فناله، وأمير المؤمنين علي بن ابي طالب ()، كان يعتبرهم طالبين للحق، ولكن ظلوا وجانبوا طريق الحق ويعتبر الامويين طالبيين للباطل ونالوه.} }