@Article{, title={Craft Items in Iraq during the Eighteenth and Nineteenth Centuries التنظيمات الحرفية في العراق خلال القرنين الثامن عشر والتاسع عشر}, author={ALI K. Hamzah AL-Sarhan علي كامل حمزة السرحان}, journal={Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية}, volume={7}, number={4}, pages={124-161}, year={2017}, abstract={That increased activity in Iraqi cities during the Eighteenth and Nineteenth Centuries, the development of productive relations between Craftsmen hand Merchants and peasants, on the other hand, has led to growing importance of Craft items as Socio-Economic Organizations with special moral grounds, protects each craft owners of some other infringement or Encroachment of power over them, and ensure an acceptable level of craft, and prices of their products, and regulates the relationship between the State and the character, and it was natural to include those items more craft classes in Iraqi Society back then Active and productive, and play a role in the cohesion of Society, it was the elders items colored in public events, dignitaries and Princes. Craft Organizations and study their activity does not mean reviewing the nature of city life, but it forces necessarily address the nature of State-appointed administrative organs to monitor the activity of these Organizations, negotiating with elders to regulate Economic life including taxes imposed by the Ottoman Empire craft Organizations.

أن تزايد النشاط الحرفي في المدن العراقية خلال القرنين الثامن عشر والتاسع عشر ، وتطور العلاقات الإنتاجية بين الحرفيين من جهة، والتجار والفلاحين من جهة أخرى، قد أدى إلى تعاظم أهمية الأصناف الحرفية باعتبارها تنظيمات اقتصادية - اجتماعية ذات أسس أخلاقية خاصة ، تحمي أصحاب كل حرفة من التعدي بعضهم على البعض أو تعدي السلطة عليهم ، وتضمن مستوى مقبولًا للحرفة ، وتحدد أسعار منتجاتها ، وتنظم العلاقة بين الدولة وأرباب الحرف ، وكان من الطبيعي أن تضم تلك الحرف والمهن أكثر الطبقات في المجتمع العراقي آنذاك نشاطًا وإنتاجًا ، وأن تؤدي دورها في تماسك ذلك المجتمع إلى حد كبير ، وكان شيوخ الأصناف يَلون في المناسبات العامة ، الأعيان والأمراء. ان دراسة التنظيمات الحرفية ونشاطها لا يعني استعراض طبيعة الحياة في المدينة فقط ، بل انه يفرض بالضرورة تناول طبيعة الاجهزة الادارية التي تعينها الدولة لمراقبة نشاط تلك التنظيمات والتفاوض مع شيوخها من اجل تنظيم حياتهم الاقتصادية ومن ضمنها الضرائب التي فرضتها الدولة العثمانية على التنظيمات الحرفية} }