TY - JOUR ID - TI - Semaayanat the Place in Poet )more than water sad) for Sameh Al-Qasem سيميائيه المكان في قصيدة«أشدمن الماءحزناً»لسميح القاسم AU - Asker Ali عسکر علی کرمی AU - Mohammed Raheme محمد رحیمی PY - 2018 VL - 1 IS - 34 SP - 211 EP - 230 JO - Kufa Journal of Arts مجلة اداب الكوفة SN - 19948999 2664469X AB - This research tries to discover place indication in one of the most poems of sameeh Al Gasem, as one the greater poets of Palestine. Time & place are two basic components in every work, and discovering their indications help us in better understanding to literary work.This research based on scientic-critic method tries to study the place & its role in “Ashad men Al-ma hoznan” for Sameeh Al-Gasem, as one of his greatest poems and most visited by reader, and appeared for us through scientific investigation that the place has main role in discovering poet purposes. The poem is started with closed place full of despair “land, behind window” and ended with closed ones, and through poem, places denote prison & despair overcome places denote freedom & revolution & optimism. This means overcoming the realistic aspect the revolutional one, and denote that the poet attitude toward the revolution issue has been changed somehow, if it was based on unrealistic aspect

يأتيهذاالبحثليكشفعندلالةالمكانفيقصيدةسميحالقاسمبوصفهأحدأعمدةالأدبالمقاوم،فالمكانوالزمانهماعنصرانأساسيانفيأيعملفنّي،والتدليلعلىدلالتهمايساعدعلىفهمالعملالأدبيبصورةأوضح.هذا البحث يتخذمنهجاًعلمياًونقدياًوتوصيفياً، لدراسة المكان ومحوريتهفيقصيدة«أشدمنالماءحزناً»بوصفهمنأكبرقصائدالشاعروأكثرهاانتباهامنقبلالقرّاء،فتبدّيلنامنخلالالتمحيصوالدراسةالعلميةأنالمكانلهدوررئيسيفيالكشفعنمراميالشاعروالقصيدةتبدأبالمكانالمغلق باليأس والقنوط «اليابسة،خلفالشبابيك،الأرض» وتنتهيبالمكانالمغلق «البيت،القبر،السجن» وفي ثناياالقصيدة، تتغلّب الأمكنة الدالة علىالقنوطوالسجنعلىالأمكنةالدالةعلىالحريةوالتفاؤلوالثورة، مما يعنيغلبةالجانب الواقعيعلىالجانبالمثالىوالثوريوتعديلنظرةالشاعربالنسبةالىقضيةالثورة إذا تبنّت رؤيةغير موضوعية. ER -