TY - JOUR ID - TI - The Opinion of Al Mubarrad, Sirafi and Al Farisi in Preceding the Predicative Case of (Asa'/ Wish) to its Nominative along with the Researchers' Referrals (A derivative and verification study) رأي المبرد والسيرافي والفارسي في تقدم خبر (عسى) على اسمها وإحالات المحققين تحقيق وتأصيل AU - Salah Hasan Hashim صلاح حسن هاشم PY - 2017 VL - IS - 36 SP - 821 EP - 840 JO - Basic Education College Magazine For Educational and Humanities Sciences مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية SN - 23043717 23128003 AB - The grammarians differed on many grammatical cases, especially those which are reported from Seebaweih. This indicates that every grammarian had his own opinion in interpreting and clarifying Seebaweih’s statements and views. For this reason, the later grammarians varied in recounting the views of the ancient grammarians. This paper, in fact, aims at dealing with one of those cases ascribed to the ancient grammarians, namely the grammaticality (Asa’= I hope) as a predicate nominative to precede its nominative case as in (I hope Zaid get up). Among those grammarians who report the grammatical permissibility of this case is Hayyan Al Andalusee (745 A. H.) followed by a number of his students and late grammarians such as, Al Mubbarrad (285 A. H.), Al Siraafi ()368 A. H.), and Al Faarisee (377 A. H.); whereas it is corrected by Ibn Ousfoor (669 A. H.) and opposed by Abi Ali Al Shiloubin (645 A. H.). The paper relies on reviewing the above mentioned grammarians to check up the credibility of their recounts.

اختلف النحويون في كثير من المسائل النحوية، ولاسيما المنقولة عن سيبويه؛ فقد اختلفوا في تفسير كلامه وبيان رأيه، لذا اختلف النقل بين النحويين المتأخرين لآراء العلماء المتقدمين، وهنا نتناول مسألة من المسائل التي نُسبت إلى المتقدمين وهي صحة جواز تقديم خبر (عسى) على اسمها في قولنا: عسى أنْ يقومَ زيدٌ، فقد نقل أبو حيان الأندلسي (745هـ)، وتبعه بعض تلامذته وبعض النحوين المتأخرين تجويز هذه المسألة عند المبرد(285هـ) والسيرافي (368هـ) والفارسي (377هـ) وتصحيح ابن عصفور (669هـ) لها، ومخالفة أبي عليّ الشلوبين(645هـ) لهم، وبحثنا قائم على مراجعة آراء العلماء المذكورين والتحقق من صحة هذا النقل. ER -