TY - JOUR ID - TI - Islamophobia : Media Vs. Drama, A Study in Wajahat Ali's "The Domestic Crusaders" الخوف من الاسلام : الأعلام ضد الأدب , دراسة في مسرحية وجاهات علي "الصليبيون المحليون" AU - Ghassan F. Radhi غسان فاضل راضي PY - 2018 VL - ج1 IS - 35 SP - 101 EP - 124 JO - Kufa Journal of Arts مجلة اداب الكوفة SN - 19948999 2664469X AB - In the new world, man comes to be alienated as a result to his ethnic and beliefs. Beliefs are varied due to the distinctions in the place or the way of living. Media comes to be one of the most important tools that explain and shape these beliefs and conceptions to the public opinion in any means that may match its goal and tendency. Absolute truth in media is a big lie. Consequently, honor and ethics stand naked on the shore of legitimacy. By directing the lights on the issues of certainty and reliability, it comes to be clear that media plays a great role in presenting the image of Islam to the public in a way that matches its ends. Accordingly, the black clouds still hover above the heads of Muslims all around the world.Nevertheless, literature stands on the next shore to media by having different views and aims. Some writers like John Updike in his best selling novel Terrorist which have received positive reviews and Wajahat Ali in his two-acts play The Domestic Crusaders among other American fiction writers have responded to the 11 September attacks in a different conduct to what have been presented by media. These writers are trying their best to correct the disfigured image of Islam throughout their works. Hence, this study tries to illustrate the role of media in presenting the flawed image of Islam along with the literature that served as a counterpart to this progress of action in which Islam is the core of debate.Wajahat Ali's play The Domestic Crusaders is the centre of discussion in this paper which is divided into two sections. The first section is establishing clearly the ideas that stand behind the term "Islamophobia" as well as the role of media. The second section presents the touches of Islamophobia and the unsupportive role of media in Ali's play. The conclusion sums up the main findings.

في العالم الجديد, أصبح الإنسان منعزلا̋̋̋ نتيجة لعرقه أو معتقداته الدينة. فالمعتقدات تختلف نتيجة لأختلاف أماكن العيش وأسلوب الحياة. وبما ان الٳعلام من سمات العالم الجديد , أصبحت وسائل الٳعلام تحاول شرح وتفسير هذه المعتقدات للرأي العام بما يناسب أهدافها وميولها. ولكن الحقيقة المطلقة في الٳعلام هي اكبر كذبة ؛ لهذا تقف عارية عن مفاهيم الشرف والأخلاق على ضفاف الشرعية. ويظهر للمتتبع عند تسليط الضوء على مواضيع الحقيقة والموثوقية إن الٳعلام يلعب دورا كبيرا في تقديم صورة الإسلام بالشكل الذي يناسب غاياتها؛ ولهذا لاتزال غيوم السواد تحوم على جميع المسلمين في إنحاء العام. على اي حال, يقف الأدب على الضفة الاخرى للٳعلام ولدية اراء واهداف مختلفة, وبعض الكتاب مثل جون ابداك في روايته الأكثر مبيعا (الأرهابي) التي حصلت على نقد أيجابي, وكذلك الكاتب وجاهات علي في مسرحيته ذات الفصلين (الصليبيون المحليون) ضمن العديد من الكتاب الأمريكيين الذين تعاملوا مع هجمات 11 ايلول بشكل مختلف عما قدم بالٳعلام أذ حاول هؤلاء الكتاب بكل امكانياتهم الفكرية لتصحيح صورة الأسلام المشوهة من خلال اعمالهم, لذلك تسعى هذه الدراسة لبيان دور الٳعلام في تقديم الصورة المشوهة للأسلام مع دور الأدب الذي يعمل كمعارض لهذا الإجراء الذي يكون الأسلام فيه محور للنقاش. مسرحية وجاهات علي (الصليبيون المحليون) هي محور النقاش في هذا البحث الذي يتألف من قسمين: القسم الأول يؤسس بوضوح الأفكار التي تقف وراء مصطلح "الخوف من الأسلام" , ودور الٳعلام في ذلك. ويقدم القسم الثاني لمحات الخوف من الأسلام ودور الٳعلام غير المساند في مسرحية علي. اما الخلاصة فتجمع كل ما توصل اليه البحث. ER -