TY - JOUR ID - TI - (Abuse of the right to discipline ( التعسف في إستعمال حق التأديب ) AU - Rudeineh Mohammed Reza Majid ردينة محمد رضا مجيد كربول AU - Haider Al –Kraiti حيدر الكريطي PY - 2018 VL - ج2 IS - 35 SP - 355 EP - 386 JO - Kufa Journal of Arts مجلة اداب الكوفة SN - 19948999 2664469X AB - That the law decides to use the right as a reason for permitting criminalization and clarifies the means necessary to use this right, and before the law provides for the rights and means of use in this regard, we find that the principles of Shari'a law and its optimal provisions are fair and applicable at all times and places are the foundation of rights and the source of freedoms and the guarantee of non-abuse It is therefore used to interpret and apply the provisions of the use of the right, especially the right to discipline towards the wife and minor children with the rules of Islamic jurisprudence, which organized this subject organization very precise and proficiency in a manner not reached by the latest laws developed. And the right of discipline in this regard and in accordance with the rules of Islamic jurisprudence is governed by controls and determinants, the most important of which is to seek the corrective, reform and guidance, not revenge, preceded by the sermon and be in exchange for disobedience from the wife or children and be through a light beating by hand not exceeding three blows in places not dangerous, The use of the right of discipline exceeds these limits. It is arbitrary to use its right, which exposes it to legal accountability in both its criminal and civil aspects, and therefore the criminal and civil laws have regulated the use of the right and the consequences of violating it or the arbitrariness of its use have legal consequences.Article 41 of the Iraqi Penal Code No. 111 of 1969 provides for the following: (a) No offense if the act is committed using a right established by law and is considered a use of the right:1 - Discipline husband wife and disciplining parents and teachers and those under their children minors within the limits of what is prescribed by law or law or custom.)

أن القانون يقرر إستعمال الحق كسبب من أسباب إباحة التجريم ويوضح الوسائل اللازمة لإستعمال هذا الحق ، وقبل ان تنص القوانين على الحقوق ووسائل استعمالها بهذا الخصوص نجد أن مبادئ الشريعة الغراء وأحكامها المثلى العادلة والصالحة للتطبيق في كل زمان ومكان هي مرتكز الحقوق ومصدر الحريات وضمانة عدم التعسف في استعمالها ولذا يستعان في تفسير وتطبيق أحكام إستعمال الحق ولاسيما حق التأديب تجاه الزوجة والأولاد القصّر بقواعد الفقه الإسلامي الذي نظم هذا الموضوع تنظيما غاية في الدقة والإتقان على نحو لم تصل إليه أحدث القوانين المتطورة.وحق التأديب بهذا الشأن وطبقا لقواعد الفقه الإسلامي محكوم بضوابط ومحددات من أهمها أن يبتغي التهذيب والإصلاح والإرشاد وليس الإنتقام وأن تسبقه الموعظة وأن يكون مقابل معصية من الزوجة أو الأولاد وأن يكون من خلال الضرب الخفيف باليد بما لا يتجاوز ثلاث ضربات في مواضع ليست بالخطرة ، أما إذا تجاوز من يستعمل حق التأديب هذه الحدود فإنه يكون متعسفاً في إستعمال حقه الأمر الذي يعرضه لطائلة المساءلة القانونية بشقيها الجنائي والمدني ولذا نجد أن القانونين الجنائي والمدني قد نظما إستعمال الحق وما يترتب على تجاوزه أو التعسف في استعماله من تبعات قانونية .فقد نصت المادة( ٤١ ) من قانون العقوبات العراقي النافذ رقم ١١١ لسنة ١٩٦٩ المعدل على ما يأتي: ( لا جريمة إذا وقع الفعل إستعمالاً لحق مقرر بمقتضى القانون ويعتبر إستعمالاً للحق :١- تأديب الزوج زوجته وتأديب الآباء والمعلمين ومن في حكمهم الأولاد القصّر في حدود ما هو مقرر شرعا أو قانونا أو عرفا.) ER -