@Article{, title={The role of visual effects in the structure of drama conflict دور المؤثرات البصرية في بنية الصراع الدرامي الكلمات المفتاحية ( المؤثرات البصرية ، الصراع الدرامي )}, author={Ibrahim Nima Mahmoud / Wijdan Adnan Mohammed إبراهيم نعمة محمود / وجدان عدنان محمد}, journal={Al-Fatih journal مجلة الفتح}, volume={14}, number={73}, pages={24-40}, year={2018}, abstract={Most of filmsand television directors are interested in the image as the main means of conveying the ideas of the director. The theories of directing embrace to lay the artistic and aesthetic foundations to bring the picture out on the screen in an effective manner which sufficesrhetoric instead of speech. Attention is paid to the formation, the frame, the movements and angles of the camera and the editing and then tricks and visual effects. These tricks and influences have entered into a very large number of films since the emergence of cinema and so far has been used for functions, including aesthetic and intellectual as well as artistic, where it has an important role in the development of the movement of the conflict drama and to create the persuasion and suspense of the dramatic event nature so the goal of research is to identify (the role of visual effects in the structure of the drama conflict) . The film (Avatar) has been selected to appoint for this research because most of the scenes of the film depends on the visual effects. The descriptive approach is adopted. The second chapter deals with the definition of the visual effects and tricks, their importance, their characteristics and their functions. The research tool is extracted from theoretical framework indicators and it is adopted in the sample analysis after the experts authenticated it in the third chapter. In the fourth chapter, the sample is analyzed according to these indicators. :1.The techniques and visual effects are used creatively in the scenesand give credibility as well as suspense to the dramatic action.2.The director's artistic and aesthetic vision, and his ability to develop the performance of the actors using the digitized character became evident.3.The use of techniques has contributed to reducing the time of photography and economy expenses.4.The Chroma technique contributes to the production and processing of places and actions of some characters. The research ending with recommendations and list of sources.

لقد عني اغلب المخرجين السينمائين والتلفزيونين بالصورة لكونها الوسيلة الرئيسة لنقل افكار المخرج , وسعت نظريات الاخراج في وضع الاسس الفنية والجمالية لاخراج الصورة على الشاشة بشكل مؤثر وفيه بلاغة تغني عن الكلام . فتم الاهتمام بالتكوين والاطار وحركات وزوايا الكاميرا والمونتاج ثم الخدع والمؤثرات البصرية . وقد دخلت هذه الخدع والمؤثرات في عدد كبير جدا من الافلام منذ نشوء السينما ولحد الان وكان لاستخدمها وظائف منها جمالية وفكرية ومنها فنية اذ كان لها الدور المهم في تطور حركة الصراع الدرامي وايجاد الاقناع والتشويق بطبيعة الحدث الدرامي لذا هدف البحث الى التعرف على (دور المؤثرات البصرية في بنية الصراع الدرامي ) وقد تم اختيار فيلم (افاتار) عينه لهذا البحث لكون اغلب مشاهد الفيلم تعتمد على المؤثرات البصرية . وتم اعتماد المنهج الوصفي , وتطرق الفصل الثاني الى التعريف بالمؤثرات والخدع البصرية واهميتها وسماتها ووظائفها وتم استخراج اداة البحث من مؤشرات الاطار النظري وتم اعتمادها في تحليل العينة بعد مصادقة الخبراء عليها .. وفي الفصل الرابع تم تحليل العينة وفق هذه المؤشرات وخرج البحث بعدد من النتائج اهمها :1-تم توظيف التقنيات والمؤثرات البصرية داخل المشاهد بشكل مبدع واعطت مصداقية وتشويق للفعل الدرامي .2-اتضحت رؤية المخرج الفنية والجمالية , وقدرته في تطوير اداء الممثلين بالاستعانة بالشخصية المرقمة 3-اسهم استخدام التقنيات بالتقليل من زمن التصوير والاقتصاد بالنفقات 4-اسهمت تقنية الكروما في انتاج وتصنيع الاماكن والافعال لبعض الشخصيات وختم البحث بالتوصيات وقائمة المصادر} }