TY - JOUR ID - TI - The Text Symmetry Approach in experience of Dr. Shogaa Al-Aani criticism التَّمَاثُلُ النَّصِيُ مُقارَبةٌ في تَجرِبَةِ الدّكتور شُجاع العَاني النَّقْدِيَّة AU - Khalid Ali Yaas خالد علي ياس PY - 2018 VL - 8 IS - 2 SP - 163 EP - 184 JO - Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية SN - 22272895 23130059 AB - This approachableness aims at scrutinizing the most important categories of intellectual which represented the Doctor Shuja' Al- 'Any's works and the extent to which he was influence by sociological criticism through out its different developmental phases ( stages ) starting from pre-modernism ( Reflection Theory ) passing by modernism up to post modernism ( socio – context criticism ) resulting in analytical knowledge for the literal – recital context necessarily led to generate patterning structuralism prevailing in these works which is clarified by what I have called ( context identicalness ) by juxtaposing of aesthetic - conversation between the internal structure ( recital components ) and the socio – cultural context and this is the main knowledge which the critic on in his all works. But the transition between these intellectual phases in criticism does not mean that the critic would leave any phase intellectually in a complete way when he moves to another , there is some sort of juxtaposition and interference all phases just as sociological mediator which is central in his critical writing ; where the transition to the context that is alluded by a certain sociological conception that suits the phase to which his thought belongs , which results in generating a wholistic suggestive structuralism which expresses all of these phases and works in a central vision as if it were one undivisible critical .

تطمح هذه المقاربة إلى تدقيق النظر في أهم المقولات الفكرية التي مثلت أعمال الدكتور شجاع العاني النّقديّة ، ومدى تأثره بالمنهج النقدي السوسيولوجي في مختلف مراحل تطوره من مرحلة ما قبل الحداثة ( نظرية الانعكاس ) مرورا بمرحلة الحداثة ( البنيوية التكوينية ) وصولا إلى مرحلة ما بعد الحداثة ( النّقد السوسيو نصّي ) ، وما خلفه ذلك من معرفة تحليلية للنص الأدبي – السّردي – أدت بالضرورة إلى توليد بِنية نمطية سائدة في هذه الأعمال تجلت بما أسميته ( التماثل النَّصي ) عن طريق التجاور الجمالي / المعرفي بين البنية الداخلية له ( المكونات السّردية ) والسّياق السوسيوثقافي ، وتلك هي المعرفة الأساس التي يعتمدها هذا الناقد في أعماله جميعاً . غير أنّ الانتقال بين هذه المراحل الفكريّة في النقد لا يعني أنَّ الناقد يغادر أيا منها فكرياً بشكل تام عند انتقاله إلى أخرى ، فثمة تجاور وتداخل فكري بينها جميعا أشبه بالوسيط الاجتماعي الذي يتمركز في كتابته النقدية ؛ حيث الانتقال إلى النص محفوف دائماً بتصور سوسيولوجي معين يتناسب مع المرحلة التي ينتمي إليها فكره مما ولّد بنية كلية دالة تعبر عن هذه المراحل والأعمال جميعاً برؤية مركزية وكأنها فعل نقدي واحد لا يقبل التقسيم . ER -