TY - JOUR ID - TI - The Poem is self – read in a poem of distress to the poet Mohamed Ezzat calligrapher القصيدة السير ذاتية قراءة في قصيدة ((استغاثة)) للشاعر محمد عزت خطاط AU - Reem Mohammed Tayeb Al Haffoudhi ريم محمد طيب حفوظي PY - 2018 VL - IS - 39 SP - 924 EP - 031 JO - Basic Education College Magazine For Educational and Humanities Sciences مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية SN - 23043717 23128003 AB - The poem belongs to the field of art overlapping between the art of poetry and the art of autobiography. The art of autobiography is the closest of other arts to the spirit of the writer. It is the most hot and incandescent region. "Nothing is more important to the writer than his experiences" , Because of the power of their overlap in the formulation and direction of his character, as well as his serious contribution in pushing him towards the professionalism of a particular art that can draw on the richness of these experiences and their spaces in the best way, as it transcends the abstract expression neutralizing the experiences to self-introspection and show their layers are " According to Montaigne, this perception depends on the photographer's brilliance and his skill and intelligence in electing As if he were a talented writer to make his life a work of art, and to do so successfully finds that his material even when (3), as it is suitable for further writing, provided that the ability of writing, good choice and accuracy of the angle through which to increase the story biography of the focal points of self-documentary to the level of art more aspiring and appropriate.

تنتمي القصيدة السير ذاتية إلى حقل تداخل الفنون بين فن الشعر وفن السيرة الذاتية، اذ يعد فن السير ذاتية اقرب انواع الفنون الاخرى إلى روح الأديب, فهو أكثر مناطقه حرارة وتوقداً وتاثيراً, إذ " ليس من شيء لدى الأديب أكثر أهمية من تجاربه"(1), لقوة تداخلها في صياغة شخصيته وتوجيهها, فضلاً عن اسهامه الخطير في دفعه نحو احتراف فن بعينه يتمكن من استلهام غنى هذه التجارب وفضاءاتها على أمثل وجه, إذ هي تتعدى التعبير المجرد المحايد عن التجارب إلى استبطان الذات واظهار طبقاتها فهي "نفسي أصورها"(2) حسب مونتين, وهذا التصور يعتمد على حذق المصور وبراعته وذكائه في انتخاب اللقطات على النحو الذي يجعل منهُ فناً – بكل ما ينطوي عليه هذا المفهوم من قوانين وقواعد وشبكة علاقات – بمعنى ان كاتب السيرة الذاتية يلجأ "شاء أم أبى, إذا كان كاتباً موهوباً إلى جعل حياته عملاً فنياً, ولكي ينجز ذلك بنجاح يجد ان مادته حتى عندما تنقى بفعل عامل النسيان ما تزال مادة واسعة"(3), اذ تصلح لمزيد من الكتابة بشرط توافر القدرة الكتابية وحسن الاختيار ودقة الزاوية المراد من خلالها الارتفاع بالواقعة السيرة من بؤرتها الذاتية الوثائقية الصرف إلى مرتبة في الفن أكثر تطلعاً وتلاؤماً. ER -