@Article{, title={Performance formations in contemporary Iraqi theater تشكلات الأداء في العرض المسرحي العراقي المعاصر}, author={Abbas Rahk Hassan عباس رهك حسن and Aboud Hassan Al Muhanna عبود حسن المهنا}, journal={Basic Education College Magazine For Educational and Humanities Sciences مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية}, volume={}, number={39}, pages={1227-1240}, year={2018}, abstract={The performance arts after the sixties and seventies inspired many directors and theatrical groups in the production of artistic knowledge and different performance forms in the different fields and artistic styles, which led to the emergence of radical transformations in the structure of the display structure and the production of his paintings. Iraqi contemporary), containing four chapters, dealt with the first chapter (the methodological framework), which included the problem of research, which was determined by the following question: What is the nature of the performance formations in the contemporary Iraqi theater? And the importance of research in the detection of the exploitation of performing arts in the structure of the contemporary theater presentation and the identification of local privacy, but the need for it is that it is useful to specialists in colleges and institutes of fine arts to further technical knowledge of the art of performance and its importance in the manufacture of contemporary theater, It seeks to know the form of performance in the composition of the contemporary Iraqi play

الهمت فنون الاداء بعد حقبة الستينات والسبعينات الكثير من المخرجين والفرق المسرحية العالمية في انتاج معارف فنية وتشكلات ادائية مختلفة في الحقول والانساق الفنية المختلفة ادت الى بروز متحولات جذرية في تركيب بنية العرض وصناعة لوحاته المشهدية، وقد جاء هذا البحث ليعني بدراسة (تشكلات الاداء في العرض المسرحي العراقي المعاصر)،محتويا على اربعة فصول، تناول الفصل الاول (الاطار المنهجي) والذي تضمن مشكلة البحث والتي تحددت بالتساؤل الاتي: ما طبيعة تشكلات الاداء في العرض المسرحي العراقي المعاصر؟، وتجلت اهمية البحث في الكشف عن اشتغالات فنون الاداء في تركيب بنية العرض المسرحي المعاصر وتبيان خصوصيته المحلية، اما الحاجة الية فانها تكمن انه يفيد المختصين في كليات ومعاهد الفنون الجميلة لمزيد من المعارف الفنية لتشكلات فنون الاداء واهميتها في صناعة العرض المسرحي المعاصر، اما هدف البحث فانه يسعى الى تعرف تشكلات الاداء في تركيب العرض المسرحي العراقي المعاصر، ومن ثم الحدود الزمنية التي تحددت (2016)، والحدود المكانية التي اقتصرت على العاصمة بغداد، اما حدود الموضوع فقد عنيت بدراسة المعالجات الفنية والجمالية لتشكلات الاداء في العرض المسرحي المعاصر، وقد اختتم الفصل بتحديد المصطلحات وتعريفها،} }