TY - JOUR ID - TI - Explanation of Al-Yusi for his Thesis in Rhetoric by the Scholar Mohammed bin Abdul Rahman Al-Yusi (died in 1282 H.) شرح اليوسيّ على رسالته في علم البيان للعلامة محمد بن عبد الرحمن اليوسيّ(ت1282هـ) AU - Zainab Jasim Mohammed زينب جاسم محمد PY - 2018 VL - IS - 39 SP - 1530 EP - 1536 JO - Basic Education College Magazine For Educational and Humanities Sciences مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية SN - 23043717 23128003 AB - The letter of the mark Alosi (may God have mercy on him) of the important rhetorical texts that arrived to us conveying the most important advances of the rhetoric in the sciences of the statement in the Maghreb in the thirteenth century of migration This letter included the definition of metaphor and its sections (mental and linguistic) and the most important relations Which is based on the metaphor and mention metaphor and its sections and types as what corresponds to the ends of the metaphor and divided into (candidate and editor and absolute) and then mentioned metaphors considering the rigid and derivative and divided into (original and dependency) and touched the dispute between the scholars of the old in metaphor Imagination has gone into what Abdul Qah said Reef and Khatib Qizwini in the metaphor of the imaginary metaphor of mental and stop the statement of the role of context and its impact in guiding sense and then join his explanation by mentioning the evidence of the Koran and the poetic arts to illustrate the Arab statement (metaphor and metaphor) and the role in guiding the context and meaning of his statement.

تعد رسالة العلامة اليوسيّ –رحمه الله- من النصوص البلاغية المهمة التي وصلت إلينا، وهي تنقل أهم ما ارتقت له العلوم البلاغية في علم البيان في المغرب العربي في القرن الثالث عشر للهجرة، وقد تضمنت هذه الرسالة تعريف المجاز وأقسامه (العقلي، واللغوي) واهم العلاقات التي يقوم المجاز عليها، وذكر الاستعارة وأقسامها وأنواعها باعتبار ما يلائم طرفي الاستعارة وقسمها على (المرشحة، والمجردة، والمطلقة) ثم ذكر أنواع الاستعارة باعتبار الجامد والمشتق وقسمها على (أصلية، وتبعية)، وتطرق الى الخلاف بين علماء البلاغة القدامى في الاستعارة التخييلية، وقد ذهب الى ما قال به عبد القاهر الجرجاني، والخطيب القزويني في أن الاستعارة التخييلية مجاز عقلي، ثم ختم شرحه بذكر الشواهد القرآنية والشعرية لأيضا حفن (المجاز والاستعارة) ودور القرينة وأثرها في توجيه المعنى وبيانه. ER -