TY - JOUR ID - TI - الأنساق المُضمَرة في الخطاب المسرحي النسوي AU - م.م. حسين رضا حسين PY - 2017 VL - 23 IS - 98/علمي SP - 343 EP - 360 JO - journal of the college of basic education مجلة كلية التربية الاساسية SN - 18157467 27068536 AB - Formal patterns in dramatic discourse constitute one of the main signs in the transmission of his messages in the discourse, and because the implicit in the masculine discourse defined the mechanisms of the relationship between masculinity and femininity and their roles which were in the subordination of women to men, the implicit in feminist dramatic discourse tries to draw boundaries to the body by undermining the curves Male domination, so the research aspires to answer the following question: What are the representations of the patterns embedded in the discourse of women's dramatic.The importance of research is to investigate the effectiveness of embedded formats in feminist plays. The second chapter was included in two sections. The concept of the theme was studied in the first topic. The third chapter dealt with the analysis of the research sample in the light of the descriptive approach. In light of this, the results of the research were determined.

تمثّل الأنساق المُضمَرة في الخطاب المسرحي إحدى العلامات الرئيسة في تمرير رسائله التي يتوخاها الخطاب، ولأنّ المُضمَر في الخطاب الذكوري حدّد آليات العلاقة بين الذكورة والأنوثة، وأدوارهما التي تمثلّت في تبعية المرأة للرجل، فإن المُضمَر في الخطاب المسرحي النسوي يحاول أن يرسم حدوداً لأنساقه عن طريق تقويض مُضمَرات الهيمنة الذكورية، لذا فأن البحث يطمح على الاجابة على التساؤل الآتي: ما هي تمثّلات الأنساق المضمرة في خطاب المسرح النسوي). وتكمن أهمية البحث في تقصّي فاعلية الأنساق المُضمَرة في الخطابات المسرحية النسوية. أمّا الفصل الثاني فقد تضمّن على مبحثين، إذ تمّ دراسة مفهوم النسق في المبحث الأول، في ما تناول المبحث الثاني المُضمَر في خطاب المسرح النسوي. وتناول الفصل الثالث تحليل عينة البحث في ضوء المنهج الوصفي ، وعلى ضوء ذلك تمّ تحديد نتائج البحث. ER -