@Article{, title={The philosophical and Aesthetic Speech of the Female Body Elements in the theater show الخطاب الفلسفي والجمالي لعناصر سرد الجسد الأنثوي في العرض المسرحي}, author={Nidaa hatim Khudhair نداء حاتم خضير and Mohammed Fudhail Shnawaa محمد فضيل شناوة}, journal={Basic Education College Magazine For Educational and Humanities Sciences مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية}, volume={}, number={40}, pages={649-668}, year={2018}, abstract={The research studies the system of the philosophic and pretty factors of the feminine body reciting address in the theatrical performance, so it included four sections. The first section dealt with the methodical frame including its problem which concentrated upon the essence of the philosophic and pretty address of the factors of the feminine body reciting and its importance and its aim to recognize this philosophic and pretty system which took place in the year 2014 and its location which took place in Tunisia, in addition to the subject ire limit hidden in the studying, analyzing and reading the system of the philosophic and pretty address of the feminine body reciting in the theatrical performance, hence limiting the idioms and definitions. The second section dealt with the theoretical frame including three topics. The first topic concentrated upon understanding the reciting of the body. The second topic concentrated upon the body as a reciting structure. The third topic focused on studying the feminine body reciting factors in the theatrical performance ending to the most important indicators which occurred in the theatrical frame. The third section dealt with the procedures of the research unheeding as a sample (the play of a woman with two heads). And the article of the research and its system, hence analyzing the sample. The fourth section dealt with the results of the research and its conclusions. Ending to a list of footnotes, hence a list with its references and source.

يدرس البحث منظومة الخطاب الفلسفي والجمالي لعناصر سرد الجسد الأنثوي في العرض المسرحي، إذ تضمّن البحث فصولاً أربعة. تناول الفصل الأول الإطار المنهجي للبحث متضمناً مشكلته المتركّزة في ماهية الخطاب الفلسفي والجمالي لعناصر سرد الجسد الأنثوي، وأهميته وهدفه الواقف على تعرّف هذه المنظومة الفلسفية والجمالية التي يبثها هذا الجسد، وحدّه الزماني/2014م/ وحدّه المكاني/ تونس/ وحد الموضوع الكامن بدراسة وتحليل وقراءة منظومة الخطاب الفلسفي والجمالي لعناصر سرد الجسد الأنثوي في العرض المسرحي، ومن ثم تحديد المصطلحات وتعريفها. وتناول الفصل الثاني الإطار النظري متضمّناً مباحث ثلاثة، عنيّ المبحث الأول بدراسة مفهوم سرد الجسد، وعنيّ الثاني بدراسة الجسد بوصفه بنية سردية، وعنيّ الثالث بدراسة عناصر سرد الجسد الأنثوي في العرض المسرحي، منتهياً إلى أهم المؤشرات التي أسفر عنها الإطار النظري. وتناول الفصل الثالث إجراءات البحث، متضمّناً عينته/مسرحية امرأة ذات رأسين/ وأداة البحث ومنهجه، ومن ثم تحليل العينة. وتناول الفصل الرابع نتائج البحث واستنتاجاته ومن أهمها:} }