TY - JOUR ID - TI - Psychological criticism of Antara personality throughout his poems based on Freud and Adler theories التحليل النفسي لشخصية عنترة في رحاب أشعاره وفقاً لنظرية سيجموند فرويد وألفرد أدلر AU - Afarin Zare آفرین زارع AU - Fatemah Kouthari فاطمة کوثري PY - 2018 VL - 8 IS - 4 SP - 403 EP - 428 JO - Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية SN - 22272895 23130059 AB - Psychological criticism is a new branch in literature and enjoys various practical aspects. In addition, the science seems really prominent due to the the ties between it and all aspects of life. Such kind of criticism is a tool applied by critics for recognition and study the mysteries of literary works based on psychology science. It discusses and reviews an expand field of human characteristics including act, speech, behaviour, reactions, memories and motivations. The present paper tries to study the personality of Antara _the famous pre-Islamic era poet_ based on psychologists’ theories like Freud (entity, ego, superego, defense mechanism like exaltation and rationalization) and Adler ( social interest, the way of life, humiliation and self-creative). In studying psychological structure of the above mentioned outstanding poet, by means of a literal - psychological way it is concluded that his love for Abla and his slavery are his tensions lead him to feel humiliated and anxious within himself. So Antara’s rational self, by the aids of exaltation and rationalization suggest him positive behaviors as chastity, athletic, and being a poet for demands of the society. On the other hand superego tries to help him achieve his sublime goals means superiority, integrity and transcendental life. Finally the poet has the character type like perfect, experienced, independent and utile-for-the-society people and factors such as instincts and normal and balanced community and environment altogether shape his behavior.

النقد النفسي في الأدب ناشئ وله عدیدٌ من الجوانب العملية، وله أهمیة کبیرة وشاملة لکونه مرتبطا بجمیع مجالات الحیاة. فهو تلك الآلیات والأدوات التنفیذیة التي یعتمد علیها الناقد في فهم أسرار العمل الأدبي ودراسته، مرتکزا علی نظریات علم النفس، ومعالجا مدی واسعا من السلوک البشري أي ما یصدر منه من الأفعال أو الأقوال أو التصرفات أو الانفعالات أو الذکریات أو الدوافع.یحاول هذا المقال أن یقوم بتحلیل نفسي لشخصیة عنترة، الشاعر الجاهلي الذائع الصیت علی أساس قصائده علی وفق عینات في نظریة فروید (الهو، والأنا، والأنا الأعلی والحیل الدفاعية وأدلر (الاهتمام الاجتماعي، ونمط الحیاة، والشعور بالدونية والأنا الخلاق). عند معالجة البنية النفسية لهذا الشاعر بمنهج نفسي نخلص أن التوترات التي أدت إلی الشعور بالدونیة وإثارة القلق في الهو عنده حبه عبلة وما یمت بصلة تقدمه. فیقترح أناه المنطقي التصرفات الإیجابیة مثل العفة، والبطولیة، والشاعریة بمساعدة آلیات الدفاع کالتصعید والعقلنة حیال تطلبات الهو والبیئة، وأناه الأعلی الأخلاقي یسعی إلی أن یوصله إلی هدفه السامي أي التفوق والکمال والحیاة المتعالیة؛ فیعد شخصية ناضجة، وکاملة، ومستقلة تنفع المجتمع. ویشکّل سلوکه المعتدل والطبیعي عوامل شتی مثل الغرائز، والدوافع الفطریة، والبیئة، والمجتمع معاً. ER -