TY - JOUR ID - TI - Marriage contract in Judaism (Ketubah) and the extent of its influence on marriage contracts among the peoples of the ancient Near East (ancient Egyptian contracts model) عقد الزواج في اليهودية(כתובה) ومدى تأثره بعقود الزواج عند شعوب الشرق الأدنى القديم(العقود المصرية القديمة نموذجاً) AU - Majid Jassim Mohammed Ahmed مجيد جاسم محمد أحمد PY - 2018 VL - IS - 1 SP - 188 EP - 207 JO - Journal of University of Anbar for Humanities مجلة جامعة الأنبار للعلوم الأنسانية SN - 19958463 27066673 AB - The research aims to refute Jewish claims that the marriage contracts are product of Jews themselves by shedding light on to what extent have the these Jews influenced by the surrounding communities especially in Babylon and Egypt, whether in the written of the marriage contract or in the formulation of its conditions and what it contains of the rights, obligations and the financial obligations. There was a need to write the marriage contracts after the Jews had contacted with their neighbors in Babylon and Egypt. During the Babylonian captivity 586 BC, a large number of Jews were displaced to Egypt to Babylon and several of them were also displaced to Egypt too. While the Jews were allowed to return to Judah 538 BC - 462 BC, generations of Jews were reincarnated by the culture, civilization, and laws of the nations were they born and lived in. Thus, the Jews have re-drafted their laws in line with the developments of their economic, social and intellectual conditions

بادئ ذي بدء يمكن القول بأن اليهود لم يكونوا ليعرفوا زواج العقد قبل عصر المشنا؛ فقد ظهرت الحاجة إلى تحرير عقود الزواج بعد احتكاك اليهود بجيرانهم في بابل ومصر. فإنه ومع السبي البابلي 586 ق.م، نزح عدد كبير من اليهود إلى بابل كما نزح عدد منهم إلى مصر أيضاً، ومع السماح لليهود بالعودة إلى يهوذا 538 ق.م- 462 ق.م عادت أجيال من اليهود متشبعة بثقافة الشعوب التي ولدوا وعاشوا بين ظهرانيها وبحضارتهم وقوانينهم؛ لذا أعاد اليهود العائدون صياغة قوانينهم بما يتلاءم والتطورات التي حدثت على أوضاعهم الاقتصادية والاجتماعية والفكرية، واستن حكماء المشنا( )طرقاً جديدة للزواج تناسب المجتمع المدني واستعانوا في ذلك بقوانين بلاد الرافدين ومصر، ورافق ذلك إعادة تفسير أحكام التوراة بتفسيرات جديدة تتلاءم مع التطورات التي حدثت على المجتمع اليهودي، وتتلائم كذلك مع تشريعاتهم، ثم صهروا هذا كله في بوتقة النفسية اليهودية ليخرج في النهاية عقد زواج خاص باليهود في أوائل القرن الثاني الميلادي.ويهدف هذا البحث إلى تفنيد الادعاءات اليهودية بأن هذه العقود هي من نتاج اليهود أنفسهم؛ وذلك من خلال إلقاء الضوء على مدى تأثر هؤلاءاليهود بالمجتمعات المدنية المحيطة بهم لا سيما في كل من بابل ومصر سواء في تحرير عقد الزواج أو في صياغة شروط هذا العقد وما يتضمنه من حقوق وواجبات والتزامات مالية. ER -