TY - JOUR ID - TI - Elements of narrative discourse in the novel (Alwada’) for Nabil Farouq عناصر الخطاب السردي في رواية (الوداع) لنبيل فاروق AU - Ali Khudhri علي خضري AU - Hussain Salimi حسین سلیمي AU - Ahmad Nour Wahid احمدنور وحیدی AU - Mohsen Mosala Nejad محسن مصلی نجاد PY - 2018 VL - 1 IS - 28 SP - 481 EP - 516 JO - Journal of Arabic Language and Literature مجلة اللغة العربية وادابها SN - 20724756 AB - The narrative dialogue is one of the most important literature arts; it is an art which open a gate to the literature inventories, starts by fiction, enthusiastic and mythic etc…, till it reaches to its modern paradigm that we know it today as romans or short stories, it has special values and feature manners. While starting reading the “farewell” roman, we’ll find the narrative dialogue elements so obviously, in which you’ll find that the events is rolling on many different characters, also you’ll find the extraordinarily and repetitive elements, therefore the common definitions of this roman is obviously indisputable.The aim of this thesis is studying the narration elements through a descriptive and annalistic manner, trying to answer the question about that how Nabil Farouq used the characteristic, chronicle, locality, conversation, repetitive, and extraordinarily elements in “farewell”. At the end of this paper we reached some conclusions about the types of the characters and the chronicle element variety, on the other side, the element of locality was carefully selected because of its importance in the roman’s events, the dialogue of the conversation element in this roman is more than the monologue because of the nature of the roman itself, in which the monologue almost banded on the inner thoughts of the character. The repetitive element was attractive because it’s different events, but the type of the extraordinarily is the type of the realistic one.

الخطاب السردي من أهمّ الفنون الأدبية؛ فهو فن ينفتح علی إبداعات أدبية متعدّدة تبدأ بالخرافة والملحمة والأسطورة وغير ذلك، وصولاً إلی صياغتها الحديثة التي نعرفها اليوم بالرواية والقصة القصيرة، حيث تنفرد بقيَم جمالية وخاصّية نوعية،؛ وعند قراءة رواية (الوداع) للکاتب المصري نبيل فاروق نجد عناصر الخطاب السردي تتجلّی فيها؛ فالرواية تدور أحداثها حول شخصيات متعدّدة، ويظهر فيها عنصر العجائبية وعنصر التکرار، فالمفاهيم العامّة لهذه العناصر ظهرت بشكل واضح في الرواية ممّا رشّحناها لتکون محوراً لهذه الدراسة.الهدف من كتابة هذا البحث هو دراسة العناصر السرديَّة من خلال منهج وصفي - تحليلي، وسوف نحاول دراسةكيفيّة استخدام نبيل فاروق لعناصر الشخوص والزمان والمكان والحوار والتكرار والعجائبية في رواية (الوداع). وقد توصّلنا في نهاية البحث إلی نتائج عن أنواع الشخصيات وتنوُّع عنصر الزمان الذي أشار له الکاتب بشكل غير مباشر، أما عنصر المكان فيحدّده بدقّه لأهميته في أحداث الرواية. وقد تبيّن أن الکاتب استخدم الديالوج أكثر من المنولوج بسبب طبيعة الرواية، وكاد يقتصر المنولوج على التفكير الداخلي للشخصية. وعنصر التكرار في الروايّة ملفت للنظر لتتابع الأحداث المختلفة، أمّا نوع العجائبية التي استخدمها هو نوع بقاء قوانين الواقع كما هي ER -