@Article{, title={The image of Hussein's body (P.U.H) from typical to exclusivity A Critical Approach in Modern and Contemporary Huseini Lamentations صورة جسد الحسين ()من النمطية إلى التفرّد مقاربة نقدية في شعر الرثاء الحسيني الحديث والمعاصر}, author={Abdul-Ridha Ali Mosh’ab Al-Kinani عبد الرضا علي مشعب الكناني}, journal={Journal of Arabic Language and Literature مجلة اللغة العربية وادابها}, volume={1}, number={28}, pages={551-584}, year={2018}, abstract={Our research entitled "Body picture of Al-Hussein from typical to uniqueness critical compatibility in modern and contemporary" goes to shed light on the development of the picture of Al-Imam Al- Hussein's body (peace be upon him) fallen in lamentation, starting with his own poetic patterns in the past and in our modern age where we stood presenting and analyzing, describing the field of study and research, following the features of evolution for that performance reaching its climax in modern poetry.The study concluded that the picture of Al-Hussein's Body in Arabic poetry was nothing but a symbolic wailing picture which belongs to that group who tried to symbolize it and keep its details in the memory of the generations.While in modern poetry it has the 19th century and the first three decades of the 20th century the continuity of ancestor's style in that performance with a limited number of attempts and experiment to change the mechanism of that picture, but they weren't able escape its frame of tragedy in herited in both vision and direction.In the latest 40's of the past century, it appeared on Al- Jawahiri's approach the renewal features and transformation of the Body picture Especially in his poem "I believed in Al- Hussein" which draws anew picture for the Body connected to the revolting spirit firstly and the poet's spirit and vision's secondly, to keep the evolution picture of on the track of modern poetry taking new tracks and other directions.

يذهب بحثُنا هذا الموسوم بـ(صورة جسد الحسين () من النمطية إلى التفرّد ـ مقاربة نقدية في شعر الرثاء الحسيني الحديث والمعاصر) إلى رصد تطوّر صورة جسد الإمام الحسين ()صريعا في شعر الرثاء الحسيني، ابتداءً من نماذجه الشعرية الأولى في موروثنا العربيّ حتى عصرنا الحديث، الذي وقفنا عنده، عرضا وتحليلا ـ بوصفه مجال الدراسة والبحث ـ متتبعين ملامح التطور؛ لذلك الأداء، وصولا إلى ذروته في شعرنا المعاصر.وتوصل البحث إلى أنّ صورة الجسد الحسيني في الموروث الشعري العربي، لم تكن إلا صورة رموزية بكائية لذات الجماعة التي حاولت تنميطها والمحافظة على تفاصيلها في ذاكرة الأجيال.أما في الشعر الحديث، فقد كان القرن التاسع عشر منه والعقود الثلاثة من القرن العشرين، استمرارا لأسلوب السلف في ذلك الأداء، مع محاولات محدودة لبعض التجارب بالزحزحة قليلا عن ميكانزم تلك الصورة، إلا أنّها لم تستطع الفكاك كليا من إطارها المأساوي الموروث رؤيةً وتوجّهاً.وبدت في أواخر الأربعينات من القرن الماضي وتحديداً على يد الجواهري، ملامح التجديد والتحوّل لصورة الجسد الحسيني ولاسيما في قصيدته المشهورة (آمنت بالحسين) التي رسمت لنا صورةً فنيةً جديدةً للجسد الحسيني الفاعل الملتحم بذاته الثائرة أولاً وذات الشاعر ورؤاه آخراً، ليستمر ذلك التطور بعد ذلك لتلك الصورة في الشعر المعاصر آخذاً مسارات جديدة واتجاهات أخرى.} }