@Article{, title={The necessity of knowledge of self for proper comprehension of divine knowledge in Mulla Sadra's view ضرورة معرفة النفس لتحصیل فهم ملائم لمعرفة الله عند الملا صدرا}, author={Rezvaneh Najafi Savad Roodbari رضوانه نجفي سواد رودباري}, journal={AL-ADAB JOURNAL مجلة الآداب}, volume={}, number={126 Supplement}, pages={73-84}, year={2018}, abstract={One of the ways to know God is to acquire self-knowledge. This kind of knowledge is intuitive and in complete harmony with the soul of the mystic because it arises from the depth of our being. This kind of knowledge of God is as old as the history of mankind. There are different versions of the give and take between these two kinds of knowledge, the introduction to most of which is a comprehensive study of self and being. This paper, in an analytical way, seeks to explain the threefold narrations contained in Mulla Sadra's books. 1. Intuiting God through the intuition of the soul and the intuition of the truths of the creatures that are embodied in the active intellect. 2. Intuiting God through the connection and association of the soul with its powers and actions, and paving the process from the creative self to God as the ultimate creator, 3. Intuiting God through man's position as a caliphate and that the caliphate is a sign of the believer. This kind of self-reflection has two consequences: intuitive knowledge of the presence of God and the limited knowledge of the existence and qualities of God, not his essence. Summarizing Mulla Sadra's narrations in relation to knowing God through self-knowledge and associating Sadra's analysis and interpretations with the knowledge of the presence of God are the main findings of the present study.

احدی طرائق معرفة الله هي معرفة النفس. هذا النوع من المعرفة بديهي وفي انسجام تام مع روح الصوفي لأنه ينشأ من عمق كيانه . هذا النوع من المعرفة بالله قديم قدم تاريخ البشرية. هناك آراء مختلفة بشأن تلازم هذين النوعين من المعرفة. تسعى هذه الدراسة إلى شرح الاقوال الثلاثة الواردة في كتب الملا صدرا والأول: شهود الله من خلال معرفة النفس وحقائق المخلوقات التي تتجسد في الذهن الفعال والقول الثاني: شهود الله من خلال الارتباط وتنسیق النفس مع القوی وأفعال الشخص ، والوصول من النفس الخلاقة إلى الله الخلاقة والقول الثالث: أنَّ هذه المعرفة تأتي من خلال وضع الإنسان بصفته خلیفة ، إذ الخليفة هو آیة المستخلف.تتنتج نتیجتان لهذا النوع من النظرة الی النفس : المعرفة البديهية لوجود الله والمعرفة المحدودة لوجود الله وصفاته ، وليس لغور ذاته التعالی ومن النتائج الرئیسة لهذا البحث الاتیان بتلخیص آراء ملاصدرا بشأن موضوع معرفة بالله من خلال معرفة النفس وتمد تصوراته وأفکاره مصادیق العلم الحضوري في هذا الجانب.} }