TY - JOUR ID - TI - The Education Dimensions and protestation purposes in Fadik preach الأبعاد التربوية في الخطبة الفدكية وغايات احتجاجها AU - Dr. Batool Mohamed Hussein Al-Ramahi د. بتول محمد حسين عليّ الرماحي PY - 2018 VL - 1 IS - 227 SP - 383 EP - 400 JO - Alustath Journal for Human and Social Sciences مجلة الاستاذ للعلوم الانسانية والاجتماعية SN - 0552265X 25189263 AB - The current research is considered one of researches and analytical studies handling the preach of Mrs. FATIMAT AL-ZAHRAA ( Peace upon her) in the mosque of her father the Messenger of God ( Peace upon him) for asking for her rights in the land of Fidak. We should mediate the vocabularies of that great historic preach and its accurate meanings , in addition to her coherent style and purposes she wants to get them to the people . Actually ,the preach is a human document of great value , having deep meanings that we could not aware of . The research includes an introduction, two researches and conclusion. The first research includes educational dimensions of Fadkiyah preach an it includes : Committing to the veil , Commencing the mentioning of Allah , Self- control and attitude confronting, Sincerity and integrity of talk , Asking for the rights. The second research includes the purposes of protestation in holy Quran , then conclusion and results

يعد البحث أحد البحوث والدراسات التحليلية التي تناولت خطبة السيّدة فاطمة الزهراء (عليها السلام) في مسجد أبيها رسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم) مطالبة بحقها في أرض فدك، ومن أجل الوقوف على مفردات ذلك الخطاب التاريخي السامي، والتأمل الدقيق بمعانيها وأسلوبها الجزل المترابط، والغايات التي ابتغتها سيدة نساء العالمين فيما يمكن إيصاله للناس، وعلى مر العصور، كانت بحق وثيقة سياسية ذات ابعاد إنسانية قيمة، ومضامين عميقة لا نستطيع إدراك كل ما فيها، فقد غدت منهلاً لكل دارس يأخذ منها ما يشاء. وقد كتب البحث بمقدمة ومبحثين، هما: المبحث الأول : في الأبعاد التربوية ومنها : التزام الحجاب، واستهلال الحديث بذكر الله تعالى وتوحيده، وضبط النفس ومواجهة الموقف، وصدق الحديث، والمطالبة بالحقوق. والمبحث الثاني : في غايات الاحتجاج بالقران الكريم. ثم الخاتمة والنتائج. ER -