TY - JOUR ID - TI - Figures of Thought and their Instruments in Amal Dinghol the poet's Al-khoyoul الصّور الفنّیة وآلیّاتُها في قصيدة الخیول للشّاعر أمل دنقل AU - Mahmood Moslemi محمود مسلمي AU - Mohammad Hasan Foadian محمّد حسن فؤادیان AU - Mohammad Ali Azarshab محمّد علی آذرشب PY - 2018 VL - IS - 41 SP - 77 EP - 86 JO - Basic Education College Magazine For Educational and Humanities Sciences مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية SN - 23043717 23128003 AB - Figures of Thought are not, despite what some researchers have said, only used to beautify the poem. Many of great Arab poets attended to these figures very much and tried to make figures of thought and use them. Figures of Thought are the necessary element of any poem; i.e. if something doesn’t have figures of thought, it is not a poem and will have limited impact on its recipients and can’t excite them. A figure of thought is a tool both to beautify the poem and to let the poet explain his sentiments. Figures of thought are structures which are employed by the poet to explain the meaning he has inwards. Amal Donghol, the poet, is one of the poets who have extraordinary capability to create figures of thought in their odes. One of his odes named Al-khoyoul had a great echo because it has figures of thought and instruments. Speculation makes it clear that these figures are symbols which are pointing to the Arab greatness era, brilliant Islamic conquests and their nowadays lack of progress. These three themes are new subjects which are said by using figures of thought and instruments. The method of this study is descriptive- analytic.

لیست ظاهرةُ الصّورِ الفنیّةِ كما یری البعضُ، مِنَ الظّواهر التي یسعی الشاعرُ جاهداً إلی توظیفها هدفاً لزیادة جمالیّةِ عملِهِ فحسبُ، بل إنَّها تُعتبر عنصراً مِنَ العناصر اللّافتة للنظر لدی الأدباء. هذا وقد عَكفَ علیها فحول الشّعراء عموما إذ كانوا یبذلُونَ طاقةً كبری في خلقهاوتوظیفها مجمعینَ علی أنَّها الجزءُ الملازمُ للشعر ولا یُستحسن للشعر مطلقاً أن یتجرّد عن الصّوراللاعبة دوراً ملحوظاً في التّأثیر علی المتلّقي إذ الشّعر الخالي عن الصّور كالكلام الذي لیس من شأنِهِ، بثّ الإثارة في جوانیّة المتلقّین فمع ذلك أنَّ الصّور الفنّیة وإن تُعتبر من جانبٍ أداةً للتنمیق، تُعدّ في جانبٍ آخر وسیلةً لإعانة الشّاعر علی نقل خلجات نفسه إلی المتلقّين ولا یخفی بأنَّ للصّور، مكوّناتٍ جمّةً إذ یعدل الشّاعرُ إلیها عادّها آلیةً ومكوِّنةً للتّعبیر عما ینوي بیانَهُ وهكذا أنَّ الشّاعر أمل دنقل یعد من الشّعراء الذين یتمتّعون بقدرة فائقة في إبداع الصّور والمشاهد في قصائدهم منها: قصیدتُهُ المسمّاة بالخیول، إذ تركت صدی كبیراً لما تضمُّ بینَ سطورها من صورٍ ومعانٍ وآلیّاتٍ فاتضح بعد الغوص فیها أنَّها ترمز إلی المجد العربيّ الأصیل مع الإشارة إلی الفتوحات الإسلامیّة البیضاء وما مُنِيَ به العربُ الیومَ من تخلفإذ بَرَزَ هذا علی شكل صورٍ وآلیّاتٍ فیعتبر موضوعُ المكوّنات والآلیّات موضوعاً جدیداً وأخیراً یركنُ منهجُ هذا البحث إلی المنهج الوصفيّ والتّحلیليّ. ER -